Apples

Op een dag wordt Aris wakker in een bus en weet hij niet meer wie hij is. Hij is een van de velen die plots met geheugenverlies te kampen krijgen. Dokters ontwikkelden een programma om mensen als hem te helpen. Ze krijgen huisvesting, een polaroidcamera en cassettebandjes met taakjes als ‘doe eens een onenightstand’ op. Volgens de begeleidende dokters dagen deze opdrachten de patiënten uit om nieuwe herinneringen aan te maken, die ze moeten vastleggen met hun instantcamera. Christos Nikous debuut is duidelijk geen thriller als Memento (2000), waarin amnesie en polaroids deel uitmaken van een verknipt verhaal, maar een even sobere als slimme filering van een wereld die in de ban lijkt van identiteitsconstructie en instant beeldcultuur. Zijn we vergeten wie we zijn? Bouwen we vandaag onze identiteit à la minute op via sociale media? De Griekse cineast gebruikt de vierkante beeldverhouding van polaroid en Instagram om zulke kwesties op een sluimerende manier aan te kaarten terwijl hij Aris’ zoektocht naar een nieuwe ik documenteert. Dat levert traag maar mooi in beeld gebrachte observaties op, ingetogen snapshots waarachter een hele gevoelswereld schuilt. Samen vormen ze een intieme studie van wat ons mens maakt.

Apples ****

Christos Nikou met Aris Servetalis, Sofia Georgovassili, Anna Kalaitzidou

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content