Het ene moment balanceren ze, zoals XTC, op de grens tussen akoestische pop en avant-garde, het volgende swingt hun grootstadsgypsyjazz als Django Reinhardt op speed. Absynthe Minded is een geval apart, quoi. Bezetting: Gitarist/zanger Bert Ostyn (22), violist Renaud Ghilbert (23), pianist Jan Duthoy (22), contrabassist Sergej Van Bouwel (24) en drummer Jakob Nachtergaele (22). Broedplaats: Gent. Achtergrond: Drie leden studeren nog aan het conservatorium in Gent. Ostyn zit in zijn laatste jaar ‘producer’, Ghilbert volgt een jazzviool- en Nachtergaele een drumopleiding. Ghilbert speelde eerder bij wereldmuziekgroep Ghalia Benali & Timnaa en bij Sioen, Van Bouwel bij Admiral Freebee. Opgericht: Twee jaar geleden. Voordien was Absynthe Minded een soloproject van Ostyn. Toen hij Ghilbert leerde kennen en tegelijk de jazz ontdekte, werd het tijd om met zijn liedjes naar buiten te komen. Eerst met een licht swingorkestje, intussen met een volwaardige band mét drummer, om nog harder te kunnen swingen en grooven. Invloeden: ‘Ik hou van alle mooie muziek’, zegt Ostyn. ‘In mijn platenkast staat Miles Davis naast The Dead Kennedys en Frank Zappa naast The Beatles.’ Over de ongewone keuze voor de Spaanse gitaar: ‘Eerst uit noodzaak, omdat ik mij geen deftige semi-akoestische gitaar kon veroorloven. Intussen heb ik een prachtexemplaar op de kop getikt, met een mooie warme klank, die ik toch ook al een keer kan oversturen.’ Platen: De demo’s More Than This… (1999), Mushroom Holiday (2000) en Krankenhaus Hotel (2001). Vorig jaar verscheen de EP History Makes Science. Op 26/2 komt de eerste full-cd Acquired Taste uit bij Keremos. Mentor: ‘Ikzelf’, dixit Ostyn. Ambitie: Leven van de muziek en de liefde. Veel in het buitenland spelen. ‘We hebben een jaar geleden in een Londense club opgetreden en een week door Noorwegen getoerd, en dat smaakte naar meer.’ Andere passies: ‘Uitgaan in Gent of Brussel, literatuur, film. Ik geef graag commentaar op het werk van bevriende schilders en animatieartiesten.’ Website: www.absyntheminded.be

Door Peter Van Dyck en Eddy Hendrix Foto’s Guy Kokken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content