7 Project X

The day after. 'En dan heb je het huis nog niet gezien, pa.'

Geen enkele film had dit jaar meer maatschappelijke weerklank. Don’t try this at home.

‘Dom, charmeloos tienergezeur. Laten we alle prints van de film verzamelen en ze begraven. Geen nood om de plek met een X aan te duiden’, aldus Empire over Project X. Nein, de critici waren niet laaiend over de found footage-film over drie vrienden die hun populariteit willen opkrikken door een bescheiden tuinfeest te geven – en dat vervolgens zien ontaarden in een bacchanaal van xtc en vlammenwerpers voor enkele duizenden bakvissen. Maar de heren filmkenners zagen dus één ding over het hoofd: de maatschappelijke weerklank van Project X.

Zij het dan niet van het Rosetta-soort. In maart werd in Miami een gastheer gearresteerd nadat bleek dat er 2000 man van plan was om op zijn Project X-party op te dagen. In dezelfde maand viel er in Houston een dode nadat de politie probeerde een feest voor duizend man af te breken. Het noopte Warner Bros al in maart tot een reactie. ‘Don’t try this at home’ dus, maar de copycats hadden er geen oren naar. In het Nederlandse Haren was er in september nog commotie over ‘Project X Haren’, nadat 25.000 mensen hadden aangegeven af te zakken naar het feestje van ene Merthe, die vergeten was op Facebook aan te vinken dat haar verjaardagspartijtje ‘een privéfeest’ was – de rellen die daarop volgden, herinnert u zich vast nog van Het journaal. En zowat overal ter wereld werden kleinere Project X-party’s gegeven, met één belofte: het beste feest aller tijden zijn.

Todd Phillips’ Project X heeft in 2012 een snaar geraakt bij de tienerzieltjes: het was de perfecte verfilming van de queeste naar het ultieme, moraalloze feest. De op hol geslagen pursuit of happiness – niet toevallig prominent op de soundtrack in de versie van volksmenner Steve Aoki – die Tomorrowland in een wip uitverkoopt, elk weekend duizend mensen in de wachtrij doet staan voor het Berlijnse Berghain en partytreinen vult richting het Hongaarse Sziget Festival.

Onderschat de betere tienerfilm niet. Rebel without a Cause gaf een gezicht aan de rebellerende rock-‘n-rollgeneratie van de jaren vijftig. Heathers zei iets over het fenomeen tienerzelfmoorden dat in de jaren tachtig opkwam. Alicia Silverstone verbeeldde perfect het jongerenmaterialisme van de nineties in Clueless. De moraal mag u dan zorgen baren, maar Project X deed iets soortgelijks dit jaar.

Zoals de zoon tegen zijn vader zegt op het einde van de film, terwijl ze hun afgebrande huis overschouwen: ‘You should have seen it, dad. It was awesome.’

DOOR GEERT ZAGERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content