1. Zaterdag 27/6, 21.05 – VijfTV. Anthony Minghella met Juliette Binoche, Ralph Fiennes, Kristin Scott-Thomas. VS 1996
2. Zaterdag 27/6, 23.50 – Canvas.Wong Kar-Wai met Gong Li, Chang Chen. HK 2004
‘ In memory, love lives forever‘, luidt de ondertitel van The English Patient, een romantisch epos waarin niets nobeler is dan de liefde, al levert die alleen maar folteringen op. Hetzelfde kan gezegd worden over The Hand, maar deze middellange film van Wong Kar-Wai is wel stukken intenser dan het met negen Oscars overladen liefdesverhaal van Minghella.
Voor alle duidelijkheid: The Hand maakt deel uit van een zeer ongelijke triptiek rond erotiek en verlangen, een prestigeproject om de toen bijna negentigjarige maestro Michelangelo Antonioni opnieuw achter de camera te krijgen. Negeer gerust Soderberghs vinnig geacteerde freudiaanse noirdroom Equilibrium en Antonioni’s onhandige en symbolisch geladen exploratie van zijn vaste thema’s The Dangerous Thread of Things. Hét hoogtepunt is Kar-Wais sensuele meesterwerk.
Minghella bijt zich met de ambitie van de David Lean van Lawrence of Arabia vast in zijn verfilming van Michael Ondaatjes gelijknamige WO II-roman, een gefictionaliseerd relaas over de Hongaarse avonturier en nazicollaborateur László Almásy (Ralph Fiennes). Hij legt de nadruk op zijn verdoemde Sahara-romance, al smeult er ook veel onderhuids tussen Almásy en de verpleegster (Juliette Binoche) die hem tien jaar later in een gebombardeerd klooster in Toscane verzorgt.
De fotografie van de Tunesische woestijnlandschappen is adembenemend en de cast is onberispelijk, net zoals de intrigerende opbouw en Minghella’s regie. Die is tegelijk secuur in het intieme én het overweldigende epische. Kwaliteiten genoeg dus, maar echte passie en trillende emoties ontbreken.
Die krijg je wel in The Hand, een puur juweeltje van visuele sensualiteit dat je als een korte, meer erotische versie van Kar-Wais bedwelmende In the Mood for Love kunt beschouwen. De Hongkongse meesterstilist toont in de smachtende relatie tussen een luxecourtisane (Gong Li) en een kleermaker (Chang Chen) dat hij als een van de weinige moderne regisseurs met de magische kracht van een Von Sternberg het onvervulde verlangen en de smart van de liefde in beeld kan brengen.
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier