Soderbergh! Haynes! Clooney! Del Toro! Twaalf films die u niet wilt missen op het Film Fest Gent

Julianne Moore in Wonderstruck van Todd Haynes © .

Laten we hopen dat Kim Jong-un en Donald Trump Wereldoorlog III pas na het Film Fest ontketenen: twaalf films die u in Gent niet wilt missen.

L’ATELIER van Laurent Cantet

Laurent Cantet, de man die in 2008 de Gouden Palm won met zijn ‘geëngageerde leraar versus probleemkinderen’-drama Entre les murs, weet met eenvoudige gesprekken tussen jongeren meer spanning op te wekken dan de gecombineerde reactoren van Doel en Tihange. Met L’atelier, een verhaal over een schrijfster die een workshop geeft aan een stel tieners, keert hij dus terug naar vertrouwd terrein. Scenarist van dienst was overigens Robin Campillo, die als regisseur tegenwoordig zelf grote sier maakt met zijn in Cannes bekroonde aidsdrama 120 battements par minute.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

14/10, 20.00 (Vooruit); 16/10, 14.30 (Kinepolis); 19/10, 22.30 (Sphinx)

I, TONYA van Craig Gillespie

Een topsportster die klungelige boeven inhuurt om het been van een rivale te breken. Zoiets zie je enkel in films. Tenzij het echt gebeurt. Waar dan weer een film over gemaakt moet worden. Hier is het verhaal nauwelijks bekend, maar in de VS ontstond een relletje toen kunstschaatskampioene Tonya Harding betrokken bleek bij een aanval op haar tegenstandster Nancy Kerrigan. Op zich is dat al stof genoeg voor een boeiend biografisch drama, maar Harding (met haar hart steeds bij de media, maar met haar verstand iets minder) voegde daar in de daaropvolgende jaren nog een gelekte sekstape, veroordelingen voor rijden onder invloed en druggebruik en een twee jaar durende bokscarrière aan toe. Margot Robbie vertolkt het sportieve multitalent.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Vertoningsuur bij het ter perse gaan nog niet bekend

THE KILLING OF A SACRED DEER van Yorgos Lanthimos

Disfunctionele families, dystopische toekomstvisioenen en diepgewortelde angsten: al sinds zijn doorbraakfilm Dogtooth (2009) gaat Yorgos Lanthimos op zoek naar de vreemdste kronkels van de menselijke geest. De onofficiële aanvoerder van de Greek weird wave liet Colin Farrell voor zijn romantische sciencefictionfilm The Lobster in 2015 al eens een flinke pens kweken. Dit keer voert hij de Ierse acteur op als een fors bebaarde chirurg in een psychologische horrorprent over een jongeman die zijn vader wil wreken. Lanthimos zou Lanthimos niet zijn als hij daar geen flinke scheuten absurdisme, metafysica en droogkomische dialogen aan toevoegde.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

15/10, 20.30; 17/10, 17.30; 19/10, 22.30 (Kinepolis)

LOGAN LUCKY van Steven Soderbergh

Telkens wanneer Steven Soderbergh zijn pensioen aankondigt, staan wereldwijd cinefiele harten even stil. Gelukkig meent de Amerikaanse regisseur het nooit echt. De man die met evenveel gemak blockbusters – Ocean’s Eleven (2001), Twelve (2004) en Thirteen (2007) – als indiefilms – Sex, Lies, and Videotape(1989), The Limey (1999), Bubble (2005) – uit zijn getalenteerde mouw schudt, houdt met Logan Lucky het midden tussen beide. Channing Tatum en Adam Driver spelen twee broers die een Nascar-race willen overvallen en daarbij de hulp inroepen van Daniel ‘James Bond’ Craig. Alleen is die laatste hier geen suave geheim agent maar een geblondeerde kluizenkraker. Met enkele heerlijk ongefatsoeneerde antihelden draait Soderbergh zijn Oceans-formule met veel plezier om.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

11/10, 20.00; 13/10, 22.45; 15/10, 22.30; 16/10, 17.30 (Kinepolis)

ON BODY AND SOUL van Ildikó Enyedi

István Szabó, Béla Tarr en Miklós Jancsó: niemand weet of het aan het water in de Donau of aan de lucht op de Grote Hongaarse Laagvlakte ligt, maar Hongarije heeft al heel wat uitstekende filmmakers voortgebracht. Veelal mannen wel. Ildikó Enyedi is, samen met Márta Mészáros, een vrolijke uitzondering op die regel. Met films als My 20th Century (1989) en Magic Hunter (1994) heeft de discrete filmmaakster al lang getoond wat er zoal in haar visuele trukendoos zit. Met On Body and Soul tekent ze voor een apart liefdessprookje over twee werknemers in een slachthuis die ’s nachts dezelfde dromen dromen. Goed voor de Gouden Beer in Berlijn.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

16/10, 22.30 (Kinepolis); 18/10, 20.00 (Studio Skoop)

THELMA van Joachim Trier

‘Een verleidelijke lesbische horrorfilm’, zo omschreef Indiewire Joachim Triers cinefiele onderzoek naar ’s mans donkerste verlangens. De Noorse regisseur, die in 2011 doorbrak met het naturalistische drama Oslo, August 31st, zoekt het deze keer in bovennatuurlijke sferen, met een thriller over een vrouw die ontdekt dat ze superkrachten heeft wanneer ze verliefd wordt. Het zou zomaar de zoveelste Marvel-film kunnen zijn, ware het niet dat Trier vooral filmmakers als Brian De Palma, David Cronenberg en de onlangs overleden George A. Romero als grote voorbeelden noemt. En net als hen schrikt deze veelvuldig bekroonde cineast er niet voor terug om in de hoofdrol resoluut voor een vrouw te kiezen.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

19/10, 20.00; 20/10, 17.30 (Kinepolis); 20/10, 22.30 (Studio Skoop)

THE RIDER van Chloé Zhao

Brady krijgt na een onfortuinlijke val tijdens een rodeo een stalen plaat in zijn hoofd, en het doktersadvies om nooit meer paard te rijden. Verwacht van Chloé Zhao geen tranerig melodrama. Deze in Cannes en Deauville bekroonde docufictie staat heel dicht bij de echte levens van haar niet-professionele acteurs. Diep in Trump-stemmend Amerika vond de Chinees-Amerikaanse regisseuse een verrassend ander verhaal over wat het betekent een man te zijn wanneer alle vertrouwde manieren om die rol in te vullen wegvallen.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

19/10, 20.00; 20/10, 14.30 (Kinepolis); 20/10, 22.30 (Sphinx)

THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI van Martin McDonagh

Wie van Brugge de aantrekkelijke protagonist van een misdaadkomedie kan maken, kan ook van een onooglijk stadje in Missouri de perfecte locatie voor een menselijk drama over onrecht maken. Net als in de sympathieke gangsterkomedie In Bruges (2008) is een vleug donkere komedie nooit ver in Martin McDonaghs Three Billboards. Alleen staat ze hier ten dienste van een geëngageerde plot over een vrouw die de lokale autoriteiten via drie reclamepanelen confronteert met hun gebrekkige onderzoek naar de moord op haar dochter. Frances McDormand wordt nu al als Oscarkandidaat getipt voor haar vertolking van verontwaardigde moeder Mildred Hayes.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

18/10, 20.00; 19/10, 17.30; 20/10, 22.30 (Kinepolis)

THE SHAPE OF WATER van Guillermo del Toro

Guillermo del Toro weet als geen ander dat sprookjes vaak griezeliger, seksueler en gewelddadiger zijn dan doorgaans wordt aangenomen en dus vulde hij zijn verrassende maar verdiende Gouden Leeuw-winnaar met Koude Oorlogsangsten, overheidsgeweld en seks met een moerasmonster. Visueel verteller Del Toro duikt opnieuw in het donkere magisch-realisme dat vroeger werk als Pan’s Labyrinth (2006) kenmerkte en vult dat aan met liefdevolle hommages aan klassieke monster movies, fiftiesnoir en Hollywoodmusicals. Bovendien steekt de kritische filmmaker bepaald niet weg dat zijn fantasierijke fairy tale over racisme, homofobie en haat een welgemeende fuck you aan het adres van de bewoner van een zeker wit huis in Washington is.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Vertoningsuur bij het ter perse gaan nog niet bekend

WONDERSTRUCK van Todd Haynes

In enkele Amerikaanse vakbladen werd dit melodrama net iets minder goed ontvangen dan voorganger Carol (2015) maar sinds dat buitengewoon ontroerende liefdesdrama met Cate Blanchett en Rooney Mara kan new queer cinema-boegbeeld Todd Haynes wat ons betreft niks verkeerds meer doen. Nee, echt. De regisseur van Velvet Goldmine (1998), Far from Heaven (2002) en Mildred Pierce (2011) mag morgen een aflevering van F.C. De Kampioenenregisseren en nog zullen wij er in beate bewondering naar kijken. Maar gezien Haynes’ opmerkelijke staat van dienst valt te vermoeden dat ook de minder devote volgelingen in dit drama over de mysterieuze band tussen twee tienerlevens opnieuw een visueel verbluffende ode aan de mens en de filmgeschiedenis zullen ontwaren.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

11/10, 20.00; 13/10, 17.30; 15/10, 11.00 (Kinepolis)

SUBURBICON van George Clooney

Wat er gebeurt wanneer ’s werelds meestbegeerde Nespressoslurper de handen in elkaar slaat met Hollywoods briljantste broederpaar is algeheel bekend: dan volgen er Coen-pareltjes – O Brother, Where Art Thou? (2000), Burn after Reading (2008) en Hail Caesar! (2016) – waarin George Clooney zich op bewonderenswaardige wijze belachelijk laat maken. De kersverse vader van een tweeling toonde zich met Confessions of a Dangerous Mind (2002), Good Night, and Good Luck (2005) en The Ides of March (2011) zelf ook al een meer dan bekwaam regisseur. Voor Suburbicon ging hij aan de slag met een oud Coen-scenario over een middenklassedorpje waar onder het dunne laagje beschaving heel wat broeit.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

12/10, 20.00; 15/10, 18.00; 16/10, 22.30 (Kinepolis)

YOU WERE NEVER REALLY HERE van Lynne Ramsay

Van zodra je Joaquin Phoenix met een smoezelige baard ziet, kun je niet anders dan meewarig grijnzend terugdenken aan de tijd dat hij hardnekkig deed alsof hij een hiphopartiest was – voor Casey Afflecks mockumentary I’m Still Here(2010). In deze gewelddadige nachtmerrie speelt hij een man die u die grijns snel van het gezicht zou vegen. Met een hamer. Lynne Ramsay, de regisseuse van verontrustende drama’s als (1999), Morvern Callar (2002) en We Need to Talk about Kevin (2011), stort zich hier op een verhaal over een privé-veiligheidsagent die zich specialiseert in het terugbrengen van weggelopen tieners. Met de allure van een update van Scorsese’s Taxi Driver (1976).

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

14/10, 22.30; 16/10, 17.30; 20/10, 14.30 (Kinepolis)

Partner Content