Recensie: ‘Body Music’ van AlunaGeorge

AlunaGeorge bewijst met zijn debuutalbum alvast één ding: ze weten hoe je een single moet kiezen.

AlunaGeorge

Body Music ***

pop/ r&b

Island / Universal

Een goede popsong is ook kunst, het zijn woorden van wijlen Herman Brood. Op hun beste momenten tonen Aluna Francis en George Reid zich in die zin meer dan degelijke contemporaine kunstenaars. Your Drums, Attracting Flies, Just a Touch, You Know You Like It: allemaal popsingles die zonder al te veel moeite meesurften op de radiogolven. Ook dansvloerfavoriet White Noise, een samenwerking met het hippe Disclosure, kent u wellicht. Een knaller waarbij straks op Pukkelpop – AlunaGeorge speelt op donderdagavond in de Dance Hall – meer dan één festivalganger ‘feesjeuh!’ zal brullen terwijl hij wild springend de helft van zijn of uw pint verspilt.

Dat hitpotentieel werd eerder dit jaar ook opgemerkt door de jury van BBC Sound of the Year, dat AlunaGeorge beloonde met een tweede plaats (Haim won). Dat je echter niet moet winnen om nadien een serieuze claim to fame te doen, bewezen Frank Ocean en James Blake al – respectievelijk de nummers twee van 2012 en 2011.

Aluna, tot voor kort de kost verdienend als voetmasseuse, en George leerden elkaar kennen in 2009, toen George een remix maakte van een nummer van Aluna’s eerste band My Toys Like Me. Dankzij gesmaakte collaboraties met onder meer Florence and the Machine en Lana Del Rey verscheen AlunaGeorge in 2011 een eerste maal op de radar.

Voorafgegaan door de eerder genoemde lijst singles was het reikhalzend uitkijken naar debuutalbum Body Music. Eerste vaststelling: het duo haalde er feilloos de beste nummers uit om bij de radiostations te pitchen. Dat houdt meteen een tweede vaststelling in: de betere nummers kent u al, de overige van de veertien nummers op Body Music catalogeren wij toch eerder onder ‘vulling’. Songs als Kaleidoscope Love of Bad Idea zijn aan Brandy schatplichtige r&b uit de jaren negentig. Geen slechte songs, maar te glad en net die paar keer te vaak gehoord om nog de aandacht te kunnen opeisen.

Het merendeel van het tekstmateriaal op de plaat gaat over de immer twijfel zaaiende relatie tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen. Het zijn pretentieloze dagboeknotities over onbeantwoorde of onbereikbare liefdes. Zoals Friends to Lovers, dat het vraagstuk behandelt of je als goede vrienden plots geliefden kunt worden, en hoe dat dan wel moet. De kracht van AlunaGeorge schuilt in de zuivere, zeemzoete stem van Aluna en de melodieuze beats van George. Soms resulteert dat in botergeile r&b, soms in overbodige tienerpop à la Nicki Minaj.