Harmonieuze countryfolk van First Aid Kit

De zingende zusjes First Aid Kit maken op ‘The Lion’s Roar’ de denkbeeldige brug tussen Stockholm en Nashville, en volgen daarbij netjes het door Mike ‘Bright Eyes’ Mogis uitgestippelde parcours.

First Aid Kit **

The Lion’s Roar

countryfolk

Wichita

Sinds Lee Hazlewood weten we dat er in Zweden ook cowboys. In 1970 verkaste snorrenmans namelijk naar Scandinavië, bleef er een tijdlang hangen aan een hoogblonde skönhet en nam er met Cowboy In Sweden een van z’n beste albums en een aantal tv-films op. Er moet ginds iets blijven hangen zijn van ’s mans unieke cocktail van in cinemascope gearrangeerde folkpop en nocturne countryrock, want wie de zusjes Johanna (21) en Klara (18) Söderberg op hun tweede worp in bitterzoete en kristalheldere harmonie hoort tekeergaan, zou zweren dat Stockholm en Nashville zich op één en dezelfde meridiaan bevinden.

Vooral in het met speldenkopjes xylofoon aangestipte Blue verwachten wij ieder moment dat ome Lees rokerige bariton om de hoek zal komen waaien. IJdele hoop, niet in het minst omdat zijne Hazleheid inmiddels al vijf jaar zes voet onder de zoden rust. Andere ingebeelde duetpartners somt het duo zelf op in Emmylou, een als liefdessonnet vermomde ode aan hun voornaamste voorbeelden: ‘I’ll be your Emmylou, and I’ll be your June/You’ll be my Gram, and my Johnny too’ – bank achteruit voor wie moeite heeft om hier spontaan de vier juiste familienamen bij te bedenken.

The Lion’s Roar werd in goede banen geleid door producer Mike Mogis, geen onbekende voor wie de kleine lettertjes leest op platen van Bright Eyes en Monsters Of Folk. Mogis koos voor een strak gestroomlijnd, fijnbesnaard en met aardetinten ingekleurd klankpalet, wat helaas niet het te wisselvallige songniveau kan verdoezelen. In The Hearts Of Men en New Year’s Eve bijvoorbeeld, kabbelen een eind weg langs platgetreden country roads, zonder daarbij ooit in een stroomversnelling te raken.

De via zinderende thermiek en ijzersterke samenzang naar ongerepte pieken stijgende titeltrack maakt dan weer duidelijk waarom de kerels van Fleet Foxes deze meiden een warm hart toedragen, en vice versa. Het door mariachiblazers aangespoorde King Of The World vormt de ontbrekende schakel tussen Tallest Man On Earth en Beirut; een geinige uitzwaaier zonder meer. Met zoveel voor andere stervelingen onbereikbare noten op hun zang ligt er een mooie toekomst in het verschiet voor dit jeugdige zusterpaar, maar het ultieme walhalla wordt pas hun deel zodra ze minder slaafs hun helden beginnen eren.

Jonas Boel

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content