
Review: The Housemaid
Een superieure en suspensvolle psychothriller gebaseerd op een Koreaanse hit uit 1960 en meteen de eerste voltreffer van het nog prille festival.
Wanneer de bevallige Eun-yi als huismuid gaat werken bij een steenrijke ondernemersfamilie, geeft de egomane heer des huizes haar domestieke takenpakket ook algauw een seksuele dimensie. Verleid door het extra geld en door diens status duikt Eun-yi met haar patroon in bed, ook al is zijn pronkeega hoogzwanger van een tweeling en sluit het dochtertje haar meteen in het hart.
Wat volgt is een intrigerend machtsspel tussen de klassen dat spoedig de meest perfide trekjes aanneemt wanneer ook Eun-yi plots zwanger blijkt en de maskers der upperclasshypocrisie worden afgerukt. De Koreaan Im Sang-soo (hij van de stijlvolle genreoefening The President’s Last Bang) laat zijn camera daarbij gracieus door de klinisch kille designinterieurs glijden, op gepaste momenten begeleid door klassieke pianomuziek.
Ondanks de hoogoplaaiende conflicten die finaal resulteren in een schokkende, heerlijk groteske climax wordt het dan ook nooit hysterisch of over-the-top. Een superieure en suspensvolle psychothriller gebaseerd op een Koreaanse hit uit 1960 en meteen de eerste voltreffer van het nog prille festival.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier