Regisseur Mark Osborne over De Kleine Prins: ‘Een film die het boek eer aandoet’

Op het filmfestival van Cannes werd Mark Osbornes bewerking van Le Petit Prince voor het eerste keer vertoond. ‘Het boek doet inderdaad heel Frans aan, dus dat hoort ook zo te zijn op het scherm.’

Het wereldberoemde boek van Antoine de Saint-Exupéry ligt regisseur Osborne nauw aan het hart, zoveel is duidelijk. Toen hij en zijn vrouw nog een (lat-)relatie hadden, deed zij hem namelijk haar oude exemplaar van uit haar kindertijd cadeau, om toch met elkaar in contact te kunnen staan. Het boek was hem daarom zelfs zo dierbaar dat hij in het begin erg twijfelde over het filmproject: “Ik wilde het vooral geen oneer aandoen”, sprak hij tijdens de persconferentie in Cannes. “Daarom was een ‘gewone’ verfilming te riskant en heb ik in de plaats gekozen voor een verhaal over de beleving van het boek, en over de manier waarop het ons allen beïnvloedt.”

“Op die manier kunnen zoveel meer verschillende generaties bereikt worden, omdat het zo wordt opengetrokken en bijgevolg zelfs mensen aanspreekt die anders nooit in contact zouden komen met Saint-Exupéry en zijn ‘kleine prins’.” Het grote aantal nationale casts draagt daar alleen maar toe bij.

Couleur locale

Toch blijft Osborne het belangrijk vinden dat de Franse sfeer die het boek hoe dan ook met zich meedraagt, eveneens kleur geeft aan de film. Dat is misschien minder moeilijk dan je op het eerste gezicht zou denken, want de regisseur woonde tijdens de preproductie van de film zelf twee jaar in la douce France. “Het boek doet inderdaad heel Frans aan, dus dat hoort ook zo te zijn op het scherm, al is het wel een kwestie van alles samen te brengen.”

De verfilming is nu al een succes, zo meent Dimitri Rassam, de producer die acht jaar vocht om De Kleine Prins te mogen verfilmen: “Het is enorm moeilijk om een verhaal van dat kaliber om te zetten in bewegend beeld. Daarvoor is er oprechtheid nodig en dat is wat Mark heeft.”

Goede keer?

De Fransman beaamt dat er al meerder pogingen ondernomen zijn tot een verfilming, maar geen enkele visie kreeg genoeg internationale steun om die belofte ook effectief waar te maken. Initieel was Osborne’s reactie op het voorstel dus eveneens nee, maar uiteindelijk bedacht hij zich: “Als iemand het zou doen, dan moest ik zijn”.

De internationale première is voorbij, maar voor de ‘Belg next door’ (met stemmenwerk van Jan Decleir en Charlotte Vandermeersch) is het toch gewoon nog wachten tot 29 juli.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content