Recensie ‘Diana’

Wie sappige bedgeheimen, ingenieuze complotten of ongewilde kolder uit de coulissen van Buckingham Palace verwacht, komt even bedrogen uit als Diana indertijd.

Diana * Oliver Hirschbiegel met Naomi Watts, Naveen Andrews, Douglas Hodge

Blijkbaar werd wijlen lady Di’s appetijt voor exotische mannen niet opgewekt door de Egyptische miljardairszoon en haar tragische amant Dodi Fayed, maar wel door Hasnat Khan, de Pakistaanse hartchirurg die ze in Londen ontmoette toen ze al gescheiden leefde van prince Charles.

Tabloidjunks kennen deze onderbelichte affaire ongetwijfeld al langer, maar dat weerhoudt Duits inblikker Oliver ‘Der Untergang’ Hirschbiegel er niet van om Naomi Watts een Di-coiffure aan te meten en op te voeren in deze Reader’s Digest-romance over het wel en wee van de People’s Princess en de knappe, kettingrokende, liever buiten de spotlights van de paparazzi opererende arts die haar gebroken hart stal.

Wie sappige bedgeheimen, ingenieuze complotten of ongewilde kolder uit de coulissen van Buckingham Palace verwacht, komt even bedrogen uit als Diana indertijd. Hirschbiegel hangt een voile van valse discretie over zijn afwisselend stijfdeftige hagiografie en schaamteloos sentimentele sof, waarbij het dodelijke auto-ongeval, Di’s bonje met de Windsors en dus ook prins Charles zedig buiten beeld blijven.

Bovendien kan Watts net iets te goed acteren en Diana’s angelieke pruilmondje opzetten om er helemáál een royaal kitschfestijn van te maken, waardoor zelfs de meest rabiate monarchist zich na een halfuur afvraagt: wat is nu de pointe van deze slome, schizofrene royaltysoap? Even Kathy Pauwels bellen.

Dave Mestdach

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content