Pina: Dansen op het graf van Pina Bausch

De drie documentaires van de Pina Bausch-box bieden een fraaie introductie tot het oeuvre van de overleden Duitse choreografe

Pina ***

Wim Wenders (Dui, 2011)

Tanzträume ***

Anne Linsel & Rainer Hoffman (Dui, 2010)

Un jour Pina a Demandé **

Chantal Akerman (Bel, 1983)

(TwinPics/Cinéart)

Op 30 juni 2009 overleed Pina Bausch, een van de toonaangevende choreografen van het Europese danstheater. Net voor haar overlijden had ze samen met de bevriende regisseur Wim Wenders een film in 3D voorbereid. Wenders en Bausch kozen vier representatieve choreografieën die bepalend waren voor haar expressieve stijl en gooiden er ook getuigenissen van dansers en medewerkers tegenaan. Het resultaat – simpelweg Pina gedoopt – was eerder dit jaar te zien in de bioscoop en bleek meer een ode aan de Duitse dansgoeroe dan een film waarin de mythe rond de kettingrokende choreografe wordt opgeheven.

Bauschs poëtische beeldtaal fascineert en imponeert door een snelle opeenvolging van pijnlijke aanrakingen en agressieve handelingen met vallende, rennende, elkaar hartstochtelijk omhelzende of onderling afwerende dansers. Dat blijkt ook uit Tanztraüme, de tweede film uit deze verzamelbox. In die vitale documentaire volgen Anne Linsel en Rainer Hoffman enkele tieners tijdens de productie van Kontakthof. Die voorstelling deed het moderne danswereldje in 1978 op haar grondvesten daveren en werd in 2009 opnieuw geïnterpreteerd door enkel pubers, die ook uitgebreid aan het woord komen.

Dé troef van deze box is evenwel de nooit eerder op dvd verschenen documentaire die Chantal Akerman al in 1993 over de invloedrijke choreografe draaide. Het Belgische arthouse-icoon was gebiologeerd door Pina Bausch en je ziet dat hij zwaar onder de indruk is van haar innoverende oeuvre. Haar documentaire Un jour Pina a demandé is bijgevolg meer informatief dan ontluisterend. Je voelt voortdurend de spanning en het respect van de cineaste voor de choreografe, wat Akerman er gelukkig niet van weerhield om enkele memorabele beelden te schieten.

Nooit een opvoering van Bausch gezien? Laat deze box dan een meer dan bevredigende tweede kans zijn.

Piet Goethals

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content