‘Oppenheimer’ wint zeven Oscars, inclusief beeldje voor beste film
De film ‘Oppenheimer’ van regisseur Christopher Nolan heeft in de nacht van zondag op maandag de meeste Oscars in de wacht gesleept. Het drama over het Manhattanproject, dat de eerste atoombom ontwikkelde, won zeven beeldjes, waaronder de prijs voor beste film.
‘Oppenheimer’ was genomineerd voor dertien prijzen. Regisseur Christopher Nolan werd bekroond als beste regisseur en acteurs Cillian Murphy en Robert Downey jr. wonnen de prijzen voor beste acteur en bijrolacteur. Murphy droeg zijn beeldje op aan ‘alle vredesmakers in de wereld’. Ook de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema viel in de prijzen voor ‘Oppenheimer’. Daarnaast won de film de prijzen voor beste muziek en beste montage.
De absurdistische komedie ‘Poor Things’ won vier beeldjes, waaronder de prijs voor beste actrice. Voor Emma Stone was het na ‘La La Land’ de tweede keer dat zij deze award won. Zij speelt in de film een overleden vrouw die weer tot leven wordt gewekt met de hersens van haar baby. ‘Poor Things’ won ook de Oscars voor beste make-up en haar, beste production design en beste kostuums.
De komedie ‘Barbie’, de grootste bioscoophit van 2023, was acht keer genomineerd, maar won slechts één beeldje. Zangeres Billie Eilish kreeg de prijs voor het lied ‘What Was I Made For?’. Het lied ‘I am just Ken’ was ook genomineerd. Acteur Ryan Gosling, die in de film de rol van Ken vertolkt, was met zijn optreden een van de onbetwiste hoogtepunten van de avond.
Een van de grote verliezers van de ceremonie was ‘Killers of the Flower Moon’ van Martin Scorsese. De film was genomineerd voor tien beeldjes en verzilverde niets.
De films ‘Anatomy of a Fall’ en ‘American Fiction’ wonnen de Oscars voor beste scenario’s. Actrice Da’Vine Joy Randolph werd bekroond voor haar bijrol in de tragikomedie ‘The Holdovers’. De prijzen voor beste buitenlandse film en beste geluid gingen naar het drama ‘The Zone of Interest’, over concentratiekamp Auschwitz.
Regisseur Jonathan Glazer was de enige die in zijn toespraak begon over de oorlog in Gaza. Hij maakte een verwijzing naar de film, die ook laat zien dat het negeren van gruwelijkheden een onderdeel was van het probleem van de Tweede Wereldoorlog. ‘Al onze keuzes in de film maakten wij om te reflecteren op het heden’, stelde Glazer. ‘De film laat zien waar het ontmenselijken van mensen toe kan leiden.’
Een bijzonder moment was ook de Oscar voor de Oekraïense documentaire ’20 Days in Mariupol’ van journalist en regisseur Mstyslav Chernov. De film is een getuigenis van de belegering van de Oekraïense havenstad Marioepol in maart 2022. ‘Ik ben trots, maar ik ben vermoedelijk de eerste regisseur die hier op het podium staat en zegt dat hij liever had gezien dat deze film nooit was gemaakt’, aldus de regisseur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier