Netflix verliest duizenden films (en vindt dat niet eens erg)
De Amerikaanse streamingdienst Netflix vernieuwt de deal met filmdistributeur Epix niet. Daardoor kunnen Amerikanen vanaf volgende maand films als The Hunger Games niet meer bekijken via de dienst. Een gok, maar wel een berekende gok in de strijd om de onlinekijker.
Amerikanen en Canadezen die de films van The Hunger Games of de Transformers-reeks via Netflix willen bekijken, kunnen dat nog heel even. De films komen namelijk uit de stal van Epix. De distributiegigant heeft tot eind deze maand een deal met Netflix, maar de streamingdienst besliste om die niet te verlengen. Netflix verliest zo duizenden films, die worden overgenomen door concurrent Hulu. Stuk voor stuk zijn het films die ook nog eens goed bekeken werden door Netflixabonnees. Alleen in de VS streamen die abonnees gemiddeld 75 miljoen Epixfilms per maand. Waarom geeft Netflix die goudmijn prijs?
Hoewel het contract met Epix Netflix 200 miljoen dollar per jaar kostte, is geld niet het grote issue. Het bedrijf draaide vorig jaar een omzet van 5,5 miljard dollar. Het Netflixaandeel steeg in het voorbije jaar zelfs 72% in waarde. Het echte antwoord op de vraag zit in een deal die Epix in 2012 afsloot met Amazon. Door dat contract kon Amazon dezelfde films streamen als Netflix. Op die manier werden de films van Epix een pak minder interessant voor de firma achter Orange is the New Black. Netflix wilt niet per se de meeste, maar wel de beste en de meest exclusieve content aanbieden. Films die geen enkele andere streamingdienst heeft, dus. ‘Netflix draait rond passie en is doelgericht. We zenden niet zomaar alles uit’, klinkt het in het manifest van het bedrijf.
Geen HBO-shows, wel Idris Elba
Die visie verklaart heel wat recente ontwikkelingen rond Netflix. Zo bood de streamingdienst niet mee toen de streamingrechten van HBO-programma’s eerder dit jaar onder de hamer gingen. Verder heeft Netflix de rechten op zak om vanaf volgend jaar de films van Disney exclusief te streamen, vlak nadat ze uit de filmzalen komen. Dreamworks, het animatiebedrijf rond Steven Spielberg, werkt aan heel wat nieuwe content, speciaal voor de streamingdienst. Binnenkort kun je zelfs naar de eerste Netflixfilm Beasts of No Nation gaan kijken, met Idris Elba in de hoofdrol. Daarnaast staat een sequel op de klassieker Crouching Tiger, Hidden Dragonop stapel.
Geen sprake van dat Elba en co meer kijkers lokken dan The Hunger Games, maar dat is ook de bedoeling niet. Of zoals marketinganalist James Nail het verwoordt: ‘Netflix wil niet iedereen tevreden houden, maar enkel de mensen die premium content willen. Het komt er niet op aan de markt te monopoliseren, wel om je eigen positie erin te zoeken.’
Hoe meer streamingdiensten in dezelfde vijver vissen, hoe meer Netflix nood heeft aan zo’n unieke positie. Dat verklaart meteen waarom de deal enkel in de VS niet wordt verlengd. In bijvoorbeeld België is Netflix de enige speler op de streamingmarkt en biedt het dus sowieso unieke content aan.
Vandaag kijkt het bedrijf in de VS niet langer naar concurrenten als Amazon en Hulu, maar naar de sector van de betaal-tv, bedrijven à la HBO dus. Twee jaar geleden zei topman Ted Sarandos al dat Netflix als doel heeft om ‘sneller HBO te worden dan dat HBO Netflix wordt.’ Die focusverschuiving is logisch, omdat de streamingdienst steeds breder wordt en mensen toch maar voor één dienst gaan betalen. Als Netflix dan enkel zou aanbieden wat je bij de concurrentie ook kan zien, is het bedrijf een vogel voor de kat. Kortom, in een steeds groeiende streamingmarkt zijn exclusieve films en programma’s the next big thing in de strijd om de onlinekijker. (JVL)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier