Mildred Pierce (Todd Haynes)

Misschien wel de mooiste film – ook puur visueel – die dit jaar in Venetië te zien zal zijn is nota bene een tv-serie, al mocht van de combinatie Todd Haynes, James M. Cain en kabelzender HBO dan ook één en ander worden verwacht.

Haynes schildert het leven van de taartenbakkende huisvrouw Mildred Pierce in prachtige, Hopperiaanse kleurentableaus en hangt er somber, film noir-achtig kleedje omheen, met dank aan cameratovenaar Ed Lachman.

Centraal staan de belevenissen van een gescheiden matrone – een prachtrol voor Kate Winslet – die zich voor, tijdens en na de Grote Depressie tot een succesvolle zakenvrouw opwerkt, al lopen haar relaties met haar charismatische amant (Guy Pearce) en haar rotverwende dochter Veda minder goed af.

Zoals Haynes in Far From Heaven al het Suburbia van de fifties evoceerde, zo fileert hij dit keer de Amerikaanse middenklasse van de jaren dertig in vijf afleveringen van om en bij de zestig minuten. Ook nu weer in de invloed van melomaestro Douglas Sirk nooit veraf, met een hypergestileerde aanpak die de onderhuidse spanningen en psychoseksuele frustraties laten sudderen onder een voile van burgerfatsoen. Een superieure miniserie met een zelden geziene, cinematografische beheersing die gerust naast Michael Curtiz’ eerdere verfilming uit 1945 kan worden gezet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content