Michelle Williams over Marilyn Monroe
De Oscarnominatie waarnaar Marilyn Monroe zo smachtte, maar nooit kreeg, heeft actrice Michelle Williams die haar nu incarneert wel beet. Ze ging voor ‘My Week With Marilyn’ voor totale osmose.
Bitterzoete ironie: de Oscarnominatie waarnaar Marilyn Monroe zo smachtte, maar nooit kreeg, heeft de actrice die haar nu incarneert wel beet. Michelle Williams had als kind al een poster van Marilyn boven haar bed hangen en ging voor My Week With Marilyn voor totale osmose. ‘Om gek van te worden: ik had voortdurend haar stem in mijn hoofd zitten.’ Of Michelle Williams bij haar derde nominatie – na Brokeback Mountain en Blue Valentine – haar eerste Oscar in de wacht sleept, was bij het ter perse gaan nog niet bekend. Opvallend: ondanks zoveel kritische bijval en meer dan vijfentwintig rollen in het voorbije decennium, bleef Williams ‘dat meisje van Dawson’s Creek’ voor de ene en ‘de ex-vrouw van Heath Ledger’ voor de andere. Ze zou moeiteloos een A-lister kunnen zijn, maar Williams bleef kiezen voor kleine indieprenten. Pas met haar vertolking van Monroe lijkt daar verandering in te komen.
Voor alle duidelijkheid: een biopic is My Week With Marilyn niet. De film beperkt zich tot de opnames van The Prince and the Showgirl, waarvoor Monroe naar Engeland trok om aan de zijde van Laurence Olivier te acteren. Een houterig niemendalletje, behalve voor ene Colin Clark, de derde regieassistent, die na een ruzie tussen Monroe en haar toenmalige man Arthur Miller een week met haar mocht doorbrengen. Zijn relaas was de inspiratie voor My Week With Marilyn.
‘My Week With Marilyn’ is verre van de definitieve Monroeverfilming. Waarom net dit verhaal?
Michelle Williams: Omdat het een van de boeiendste tegenstrijdigheden van haar persoonlijkheid blootlegt. Nee, The Prince and the Showgirl was geen essentiële film. En nee, Colin Clark heeft geen onuitwisbare stempel op haar leven nagelaten. Maar haar conflict op de filmset met Olivier, een klassiek geschoold acteur die haar niet ernstig nam, legt wel bloot waarom haar carrière zo triest was. Ze blonk uit in dans, zang en comedy, het lichtvoetige werk, zeg maar, maar daar gunde ze zichzelf geen tevredenheid over: ze wilde een ernstige actrice zijn. En niemand nam haar ernstig.
Hoe meer je over Monroe leest, hoe groter het mysterie rond haar persoon wordt. Williams: (Knikt uitbundig) Absoluut. Er is zoveel over haar gezegd en geschreven door anderen, ieder met zijn eigen interpretaties en projecties, dat je nooit een eenduidig beeld van haar krijgt. Hoe meer ik over haar las, hoe meer het mysterie van haar persoonlijkheid bleef groeien in mijn hoofd. Zelfs na tien maanden onderzoek kan ik niet zeggen: zo zit Monroe in elkaar. Er zitten zoveel tegenstellingen in haar leven, zoveel gebeurtenissen die elkaar tegenspreken. Het moet moeilijk geweest zijn voor haar om dat allemaal in één lichaam te vatten. Nu, ik denk dat het zelfs voor haar niet duidelijk was wie ze nu was. Ik las ergens een quote dat Marilyn haar hele leven op zoek was naar een ontbrekende persoon: zichzelf. En dus heeft ze een beeld van zichzelf gecreëerd, gebaseerd op wat anderen over haar dachten, in haar zagen en op haar projecteerden.
Geert Zagers
Lees deze week in Knack Focus nr.9 het volledige interview met Michelle Williams.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier