Luc & Jean-Pierre Dardenne: ‘Elio Di Rupo heeft goed werk verricht’

‘In dit land, in deze tijd vind ik dat Elio Di Rupo goed werk verricht heeft. Het was niet altijd eenvoudig.’ In de aanloop naar de verkiezingen én hun nieuwe film ‘Deux jours, une nuit’ bekennen Jean-Pierre en Luc Dardenne politiek kleur.

Straks reizen de Waalse regisseurs Jean-Pierre en Luc Dardenne – deze week uitgebreid aan het woord in Knack Focus – af naar het prestigieuze filmfestival van Cannes, met in hun bagage ‘Deux jours, une nuit’, de nieuwe film waarmee ze een historische derde Gouden Palm kunnen winnen. Dat is ook wat festivaldirecteur Thierry Frémaux zich afvroeg toen hij het programma van ’s werelds meest prestigieuze filmfestival bekendmaakte: gaat het Belgisch broederpaar geschiedenis schrijven?

De Gouden Palmen van Rosetta (1999) en L’Enfant (2005) hebben de Dardennes al in de prijzenkast staan. Voor ‘Deux jours, une nuit’ hebben ze alvast een grote troef: hoofdrolspeelster Marion Cotillard, de grootste Franse filmster van het moment. Zij speelt de van een depressie herstellende huismoeder Sandra die een weekend de tijd heeft om minstens negen van zestien collega’s ervan te overtuigen een premie van 1000 euro te laten vallen zodat zij haar werk kan behouden.

‘Elio Di Rupo heeft goed werk verricht’
In afwachting van de premiere had Knack Focus een gesprek met de filmbroers uit Seraing. Uiteraard over hun nieuwe werk, hun inspiratiebronnen (Emmanuel Levinas, Robbedoes, de Bijbel), maar ook hun grote passie komt aan bod: voetbal. Of preciezer: Standard (‘Een derde Gouden Palm of Standard kampioen? Standard kampioen, natuurlijk’). Iets onverwachter kwamen ze ook met een politiek statement op de proppen.

Op de vraag of er politici zijn die op hun respect kunnen rekenen, is Luc formeel: ‘In dit land, in deze tijd vind ik dat Elio Di Rupo goed werk verricht heeft. Het was niet altijd eenvoudig. Op sommige sociale thema’s heeft hij moeten inbinden. Maar hij is er toch in geslaagd om de sociale wetgeving en de arbeidswetgeving te beschermen. In de huidige context is dat niet slecht.’ Alvast een pluim voor de huidige regering in de aanloop naar de verkiezingen.
PS vs N-VA
Het sociaal geëngageerde, internationaal zeer gewaardeerde werk van de Dardennes reduceren tot linkse cinema zou fout zijn. Maar het is een opmerkelijk toeval dat ‘Deux jours, une nuit’ vier dagen vóór de verkiezingen in de zalen uitkomt, terwijl de film net de keuze tussen twee samenlevingsmodellen tegenover elkaar stelt. ‘Klopt. Eén model gebaseerd op solidariteit en één dat meer belang toekent aan individualisme en prestatievermogen’, zegt Luc, refererend aan de N-VA-slogan dat het op 25 mei kiezen is tussen het PS model en het N-VA-model. ‘Wij denken en hopen dat het solidaire model het haalt.’ Of de Dardennes het halen voor een derde Gouden Palm weten we op 24 mei. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content