Louis Theroux, van clown tot meester

Nazi’s, religieuze fanatiekelingen en UFO spotters. Vroeger zou Louis een grap met ze uithalen, nu laat hij zijn clownsmuts liever thuis.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Documentairemaker Louis Theroux vereerde Leuven met zijn aanwezigheid naar aanleiding van Docville, het Vlaams festival voor de documentaire dat liep van 27 april tot 5 mei. De tickets voor de screening van drie van zijn films waren ontzettend snel uitverkocht, maar er werd dan ook waar voor het geld gegeven. Naast een vragenuurtje na ‘Twilight of the Pornstar’ gaf Theroux namelijk een masterclass, waarbij enkele gelukkigen de kans kregen een kijkje te nemen in de wondere wereld van de documentairemaker. Tijdens een interview, geleid door Jan Leyers, sprak Theroux over zijn vader, Michael Moore en over de clown in hem die op pensioen werd gestuurd.

“Hello, I’m Louis Theroux”
Zijn bekende groet wordt meteen onthaald op een eerste lachbui van het publiek. Het zou niet de laatste zijn. Wie had immers ooit gedacht dat Louis Theroux bij de televisie terecht is gekomen dankzij een vadercomplex en een leugen tegen Michael Moore? Want hoewel vader Paul Theroux een succesvol schrijver was, heeft Theroux zich nooit een echte schrijver gevoeld. Hij was bang dat hij bleek af zou steken naast zijn vader, dus leek televisie hem een goed compromis. Na een korte periode als journalist bij een krant in Californië maakte hij zijn televisiedebuut met Michael Moore’s ‘TV Nation’. Pittig detail: Theroux kreeg de job nadat hij tijdens de sollicitatie had gezegd dat hij ‘Roger & Me’ had gezien, in die tijd Moore’s meest recente film. Dat was een leugen.

Clown op pensioen

Dat Louis Theroux volwassen geworden is kan je duidelijk zien aan de meest recente titels uit zijn oeuvre. Onderwerpen als dementie en autisme mag je niet in het belachelijke trekken en toch slaagt hij erin om ze met heel wat humor aan de man te brengen. Zelf vindt hij het moeilijk om zichzelf te zien op het grote scherm. Na een fragmentje uit een van zijn eerste werken zegt hij: “als ik niet wist dat ik dat was, dan zou ik niet weten of dat grappig was of dat die kerel gewoon een onnozelaar is”. Zijn gevoel voor humor is hij zeker niet kwijt. Wanneer er een lamp springt boven het publiek roept hij luid, “Aaah! Als u het interview niet leuk vindt moet u me nog niet doodschieten!”

Eigen onderwerpen
Interviewer Jan Leyers leidt ons op professionele wijze door Theroux’s leven en werk, hoewel de focus aanvankelijk op zijn kindertijd leek te liggen. Na enkele minuten grapt Theroux dan ook verbaasd: “Is dit dan geen Masterclass? Ik dacht dat ik hier mijn kennis kwam delen en nu zit ik hier over mijn kindertijd te vertellen.” Leyers begreep de suggestie en veranderde van koers. Theroux’s belangrijkste advies? Doe wat je graag doet. Hoewel hij dagelijks heel wat suggesties krijgt van zijn kijkers en zijn werkgever BBC, begint hij nooit aan een project als hij er zelf niet 100 procent achter staat. “Ik wist niet zeker of onderwerpen als dementie en autisme interessant genoeg waren voor de kijkers, maar het was simpelweg wat ik wilde doen op dat moment”.

Tom Waes erbij
Dat deze meester van de documentaire een inspiratie voor velen is, was te merken aan de grote opkomst waaronder zich ook enkele BV’s schaarden . Eén van hen, de Vlaamse durfal Tom Waes, is alvast zeer tevreden met de evolutie die Theroux heeft doorgemaakt. “Ik vond hem vroeger niet zo geweldig”, aldus Waes. “Dat clowneske van toen is hij nu echter kwijt, en dat maakt geweldige televisie.” Wanneer hem gevraagd werd wat hem zal bijblijven uit deze masterclass antwoordde Waes dat hij vooral Theroux’s advies om te ‘doen wat je graag doet’ zal meenemen. “Louis Theroux kiest zijn onderwerpen altijd zelf en ik hoop dat ik dat ook kan blijven doen.” Waes wist tijdens de Q&A Theroux ook te strikken voor een vraag waar hij zelf blijkbaar mee worstelt: “In België hebben wij een aanzienlijk kleiner budget en moeten we alles dus heel wat sneller inblikken dan bij de BBC. Hoe zou u dat doen in onze plaats?” Na enkele seconden van stilte antwoorde Theroux: “Ik zou het eerlijk gezegd echt niet weten! Ik heb de luxe om voor de BBC te werken (lacht)”.

Na de masterclass werd Theroux zijn nieuwste parel getoond. ‘Extreme Love – Dementia’ is een erg pakkende maar tevens grappige documentaire over oudere en minder oude mensen die lijden aan dementie of Alzheimer. Eerder verscheen al in dezelfde lijn ‘Extreme Love – Autism’.


Misschien wel Louis’ meest bekende documentaire ‘Louis and the Nazi’s’

(JG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content