Interview met Ryan Gosling

© Reuters

Sinds het succes van tearjerker ‘The Notebook’ tornt Ryan Gosling op tegen zijn status van Hollywoodbink. Lees enkele opvallende passages uit het interview dat wij met hem hadden.

Met ‘Drive’ heeft Gosling eindelijk zijn draai gevonden in de Hollywoodmallemolen. Samen met Deens arthouse-icoon Nicolas Winding Refn bouwde hij een glad actieproject om tot een abstracte cinematrip die foutloos over het parcours tussen kunst en commercie sjeest.

Was jij voordien al een wegpiraat?

Gosling: Sinds ik in Los Angeles woon, is autorijden een van mijn favoriete bezigheden. Voor alle duidelijkheid: het gaat om een nachtelijke hobby. Als je je overdag op de baan geeft, sta je binnen de kortste keren in de file. Als de zon onder is, verandert L.A. echter in een waar autoparadijs. Raampje naar beneden, je favoriete album in je cd-speler en cruisen maar! Zelfs Nicolas had de smaak snel te pakken. Als we niet met de film bezig waren, smeekte hij om een toertje te maken.

Was dat zo verbazingwekkend?

Gosling: Echt wel! Nicolas is een autoanalfabeet. Of het nu gaat om een Mercedes, een BMW of een Ford: voor hem zijn het allemaal eenvormige bakken met wielen. De man heeft zelfs zijn rijbewijs nooit gehaald.

Waarom wilde je dan dat hij ‘Drive’ regisseerde?

Gosling: Simpel: omdat hij de beste is. En als je mij niet gelooft, zal hij je wel overtuigen. (Lacht) Even ernstig: Valhalla Rising, Nicolas’ vorige film, bezorgde me een van de meest memorabele bioscoopervaringen van mijn leven. Ik zag de prent in een kleine bioscoop in L.A. Het zaaltje was tot de laatste plaats bezet. Iedere aanwezige was razend benieuwd naar de nieuwste parel van de Deense provocateur. Op de serieuze, zware toon van het eerste deel werd met het nodige respect gereageerd. Bij het moment dat het hoofdpersonage de buik van zijn beste vriend opensnijdt, veranderde de sfeer drastisch. Sommigen barstten in lachen uit, anderen hielden hun handen voor hun ogen. Nooit eerder zag ik een arthousefilm zulke uiteenlopende reacties losweken.

Wat deed je denken dat Refn interesse zou hebben in jouw B-thriller?

Gosling: Hokjesdenken is zo passé. Rasartiesten maken geen onderscheid tussen arthouse-, B- en popcorncinema.

Steven Tuffin

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees het volledige stuk in de Knack Focus van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content