In deze nieuwe film trekt Robin Hood naar Syrië: ‘Sprookjes herkauwen interesseert me geen fuck’

Vergeet de groene kousenbroek, het boswachtershoedje en de ridderclichés: in de nieuwe, behoorlijk anachronistische Robin Hood keert de middeleeuwse Britse volksheld terug uit Syrië met PTSS én de babyface van Taron Egerton. Regisseur Otto Bathurst op de set: ‘We brengen hooguit 45 seconden door in de bossen.’

10 mei 2017. We bevinden ons in La Cité du Cinema in Saint-Denis, even buiten Parijs: een filmcomplex van zeven hectare en met een kolossale inkomhal, waar een eigentijdse, groots opgezette update van de Robin Hoodlegende ingeblikt wordt. Het merendeel van de film werd in Kroatië gedraaid, maar enkele weken voor het einde brak op de set in Dubrovnik brand uit door een stom technisch ongeluk. Dus zag de ploeg zich genoodzaakt de set opnieuw te bouwen in de Franse evenknie van Pinewood, Cinecittà en de grote Amerikaanse filmstudio’s, ook wel Hollywood-sur-Seine genoemd, en dat in amper een handvol weken tijd.

De Britse regisseur Otto Bathurst zit er niet mee in. ‘Al na vijf minuten is het duidelijk dat dit de beste Robin Hood-film tot nu toe is’, lacht hij zelfverzekerd. ‘We draaien op dit moment een van de laatste scènes, die waarin de sheriff van Nottingham (een chagrijnige Ben Mendelsohn in nazi-outfit, nvdr.) sterft.’

Ik hoop dat iedereen bang zal zijn om nog een Robin Hood-film te maken. Een beetje zoals niemand na Blade Runner nog een scififilm durfde te draaien.

Otto Bathurst

Bathurst maakte vooral naam met tv-werk. Hij regisseerde The National Anthem, de aflevering van de anthologieserie Black Mirror waarin de Britse premier live op tv een varken moest penetreren, en de eerste drie afleveringen van het bejubelde Peaky Blinders. Voor zijn eerste volwaardige langspeelfilm moest hij dus een verfilming van een Britse legende die al zo’n zeven eeuwen meegaat tot een goed einde brengen.

PTSS

Dat de volksheld hem niet meteen kon boeien is best begrijpelijk. De legende van Robin Hood is al even vaak verfilmd als de avonturen van Sherlock Holmes, koning Arthur en de Kerstman samen. ‘Toen de film mij werd aangeboden, zei ik nee. Historische verhalen, kostuumepossen en sprookjes herkauwen interesseert me werkelijk geen fuck. Waarom zou de wereld nood hebben aan een nieuwe Robin Hood? What’s the point? Er zijn er al genoeg.’

Pas toen hij zich in de legende begon te verdiepen, zag hij de mogelijkheden om het verhaal te moderniseren en parallellen te trekken met wat vandaag in de wereld gebeurt. ‘De corruptie van kerk en staat, het gegeven van één man versus de elite, de kracht van revolutie: al die thema’s zijn de laatste jaren heel relevant geworden. We voelen ons vandaag allemaal bedrogen door de machthebbers. Niemand komt in mijn land nog opdagen bij de verkiezingen, werkelijk iedereen is pissed off. Het is aan ons om de macht te grijpen, en dat is precies wat Robin Hood doet. Diep vanbinnen schuilt er een Robin Hood in elk van ons.’

Scenaristen Ben Chandler en David James Kelly kozen voor een origin story, en op de loonlijst werd een hip zootje ongeregeld verzameld. A-lister Jamie Foxx (Ray, Django Unchained) is Robins trouwe makker Little John, Eve Hewson (de dochter van U2-frontman Bono) vertolkt maid Marian en Jamie Dornan (The Fall, Fifty Shades of Gray) speelt Robins liefdesrivaal Will Scarlet. Robin Hood zelf wordt geportretteerd door piepkuiken Taron Egerton, voornamelijk bekend van de Kingsman-films, als een jonge, herkenbare everyman die getekend is door de kruistochten in Syrië en kampt met posttraumatische stresstoornis.

EVE HEWSON en TARON EGERTON als de nieuwe Marian en Robin.
EVE HEWSON en TARON EGERTON als de nieuwe Marian en Robin.

Peaky Blinders op steroïden

Wie een historisch correct relaas verwacht waarin Robin Hood zijn geliefde maid Marian versiert onder de eikenbomen, zal teleurgesteld zijn, zegt Bathurst. ‘Na vijf minuten ben je al vergeten dat je naar een kostuumfilm zit te kijken. De openingsscène in Syrië doet denken aan oorlogsspektakels als The Hurt Locker en Black Hawk Down. De kruisbogen worden gehanteerd als mitrailleurs, de scènes met paard en koets zijn opgevat als autoachtervolgingen. De decors hebben een industriële look en er zitten elementen van de buddy movie en de western in. Vandaar dat we maar 45 seconden doorbrengen in de bossen van Sherwood. Als ik de film zou moeten omschrijven, zou ik zeggen: Blade Runner meets steampunk meets rock-‘n-roll, of zoiets. En ook wel: Peaky Blinders op steroïden.’ (lacht)

Hij hoopt dat iedereen hierna bang zal zijn om nog een Robin Hood te maken. ‘Een beetje zoals niemand na Blade Runner nog een nieuwe scififilm durfde te maken. (lacht) Ik hoop vooral ook dat mensen de bioscoop uit zullen stappen en er drie verschillende discussies over voeren. In de eerste plaats over de geweldige actiescènes. In de tweede plaats over hoe hot Marian er alweer uitziet. En in de derde plaats: dat ze zich de vraag stellen hoe we in godsnaam toelieten dat Trump aan de macht kon komen. Al is het verre van een prekerige film, hoor. Integendeel, het is een grote, epische blockbuster die massa’s geld moet opbrengen maar waar mensen ook over kunnen praten.’

Jazzfans

De filmploeg loopt wat voor op schema, waardoor er nog tijd over is om een paar shots te maken van Robins aankomst op een protserig feest in het paleis van Nottingham, waar hij infiltreert als de gedistingeerde Robin of Loxley. Op het einde van de draaidag treffen we de 28-jarige Taron Egerton nog even in kostuum aan in de coulissen.

In deze nieuwe film trekt Robin Hood naar Syrië: 'Sprookjes herkauwen interesseert me geen fuck'
© .

‘In het begin van de film zit Robin in Syrië, waar hij deelneemt aan de kruistochten onder leiding van koning Richard Leeuwenhart. Hij verkeert in de waan dat hij daar een barbaars volk probeert te beschaven. Hij realiseert pas dat er iets mis is wanneer zijn collega’s zonder reden de plaatselijke inwoners beginnen uit te moorden en er voor zijn ogen een onschuldig kind wordt gedood, dat de zoon van Little John blijkt te zijn. Dat is voor hem de druppel. Hij komt tot het besef dat hij al die jaren gevochten heeft voor een bende smeerlappen.’

Behoorlijk donker materiaal dus. De grootste uitdaging bestond erin om ondanks alles de buddysfeer erin te houden. Egerton trok zich enorm op aan zijn tegenspeler, Jamie Foxx, die in 2005 een Oscar won voor zijn doorleefde vertolking in Ray. ‘Jamie was voor mij en mijn maten al jaren een big deal, vooral omdat we grote fans van Ray Charles zijn. We zaten in een jazzgroepje en keken zowat elke maand samen naar Ray. Jamie’s roots liggen in de comedy en hij zorgt altijd voor fun op de set. Hij straalt veel generositeit en warmte uit. Dankzij hem voelen onervaren kerels als ik zich heel vrij en veilig op de set.’

Ook opvallend: Egerton doet zijn stunts zelf. Voor het pijl-en-boogwerk ging hij in de leer bij Lars Andersen. ‘Een Deense boogschutter die negen pijlen in vijf seconden kan afvuren. Zoek hem maar op YouTube, hij heeft miljoenen hits. Straffe kerel.’ (lacht)

Robin Hood

Vanaf 28/11 in de bioscoop.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content