“Ik was een idioot, ik had Michael Bay kunnen zijn”

Lloyd Kaufman is een vaste waarde op het Brussels International Fantastic Film Festival. De stichter van Troma Entertainment, producent van underground films, screende bijna al zijn films tijdens het festival. Een gesprek over de vrijheden van onafhankelijke films, undergroundproducties en de brainwash technieken van Hollywood.

Als iemand hem 50 jaar geleden had verteld dat hij vandaag films zou maken en produceren, hij zou het niet geloofd hebben. Zijn droom om te werken in Broadway musicals verdween al snel naar de achtergrond wanneer hij tijdens zijn opleiding aan Yale meer en meer met films te maken kreeg. Na enkele experimenten met zijn eerste camera begon hij zich af te vragen of het maken van choquerende films het publiek zou doen verlangen naar meer. Dat zou de rode lijn worden door zijn werk.

In het begin van zijn carrière werkte hij mee aan enkele grote Hollywood producties. In Rocky speelt hij een dronkaard en voor ‘Saturday Night Fever’ deed hij aan locatie spotten. Hij nam echter een bocht van 90 graden nadat hij had meegewerkt aan de grote Hollywoodproductie ‘The Final Countdown’. Hij merkte dat zowat de hele crew geen enkele interesse had om een goede film te maken maar dat het enkel nog leek te draaien om geld. Kaufman was zo gefrustreerd na deze ervaring dat hij zichzelf beloofde nooit meer met de grote studio’s te werken. Zo ontstond Troma Entertainment, met bijna 40 jaar wellicht de langst bestaande onafhankelijke filmstudio in Verenigde Staten.

Kaufman noemt zichzelf een idioot omdat hij makkelijk even succesvol had kunnen zijn als bijvoorbeeld Michael Bay. Maar deze idioot is wel erg gelukkig met wat hij doet. Hij hoeft geen rekening te houden met arrogante acteurs of koppige regisseurs , hij heeft volledige vrijheid om te doen waar hij zin in heeft. Het enige probleem is dat de winstmarge heel erg klein is.

Meneer Kaufman, u bent een vaste klant bij het BIFFF, wat doet u steeds terugkomen naar dit festival?
Kaufman: “Ik blijf films maken (lacht). Ik ben als herpes, eenmaal dat je mij te pakken hebt, geraak je nog moeilijk van me af. Troma is nu bijna 40 jaar oud, dat zijn een hoop films. Sinds BIFFF 30 jaar geleden begonnen is hebben ze mij bijna voor elke editie uitgenodigd. Ik denk dat ze van mijn films houden.”

Troma entertainment is een van de meest succesvolle studio’s in het produceren van B-films. Hoe is je aantrekking tot de B-film begonnen? Kaufman: “De term B-film is eigenlijk niet correct. A-films zijn de grote films van Hollywood, B-films zijn de lager geklasseerde Hollywoodfilms. Troma maakt Troma films. Onze films zou je underground kunnen noemen. Om te antwoorden op je vraag: ik ben gebrainwashed door de Cahiers du Cinéma, een frans magazine waar onder andere François Truffaut voor schreef. Het concept was dat je auteur bent van je eigen films. Ik dacht dat ik dit kon toepassen in Hollywood en een carrière kon uitbouwen met volledige controle over mijn projecten. Ik was een idioot. Ik verkoos uiteindelijk om onafhankelijk te gaan werken. Nu werk ik zonder sterren met een klein budget en hoef ik geen compromissen te sluiten. Natuurlijk zou ik blij geweest zijn moest ‘Poultrygiest: Night of the Chicken Dead’ veel geld hebben opgebracht. Het was waarschijnlijk mijn beste film tot nu toe. Maar ach, Van Gogh verdiende ook geen cent aan zijn schilderijen.”

Is het nog steeds makkelijk om geld te vinden voor uw films?
Kaufman: Dat is nu net het mooie, ik heb geen investeerders nodig. ‘The Toxic Avenger’ kostte 500.000 dollar, en zelfs dat was niets in vergelijking met andere producties van die tijd. Hij komt trouwens binnenkort een remake van Toxic Avenger door Hollywood. Zij hebben een budget van 100 miljoen dollar. Over een contrast gesproken… ‘Fathers Day’, de film die we dit jaar op het BIFFF laten zien, heeft slechts 10.000 dollar gekost. Voor grote studio’s is een budget zoals dat van ons wisselgeld.

Wat had je deelname aan ‘The Final Countdown’ te maken met je overstap naar onafhankelijke films? Kaufman: Dat is een goede vraag en met een simpel antwoord! De grote meerderheid van de crew had geen enkele interesse in het maken van een goede film. Enkel ik, Kirk Douglas en zijn zoon, en misschien nog iemand die ik over het hoofd zie, wilden goede cinema maken. De regisseur was dronken en de rest was meer geïnteresseerd in de lunch dan in de film. Dat was voor mij de druppel.

Wat wilt u bereiken naar uw publiek toe? Wat wilt u hen meegeven? Kaufman: Ik richt mijn films naar mensen die een uitdaging willen. Ik wil mijn kijkers echte emoties geven. Of ze nu lachen, huilen of overgeven, het maakt niet uit. Zolang de emotie maar echt is. Sommigen zullen me haten, anderen houden van mijn werk. Hollywood heeft dit niet begrepen. Zij hebben zulk een breed publiek dat ze iedereen moeten plezieren, ze moeten emoties fabriceren. Zie het als een neutrale pizza waar ze pikante salami op leggen.

Hoe zou u uw band met uw fans omschrijven? Kaufman: Troma en ik hebben altijd erg dicht bij de fans gestaan. Ze maken deel uit van het leerproces. De fans hebben ons in de tijd verteld over iets dat DVD genoemd werd. Het zou de nieuwe video worden! Daarom waren wij al bezig met DVD’s voor de studio’s er nog maar aan durfden denken. Ik durf zelfs te zeggen dat we eerst waren. Wel, na de porno industrie dan, die zijn altijd eerst met alles (lacht).

Wat is uw persoonlijke definitie van film maken? Kaufman: Films zijn een kunst. Ik weet niet waarom maar het is een passie. Ik denk echt dat het maken van een film een van de moeilijkste dingen is. Nee, dat is niet waar. In Soedan wonen en geen onderdeel uitmaken van een genocide, dat is het moeilijkste dat er bestaat. Maar films maken ook. Iets doen waar je in gelooft, ik weet niet wat ik anders moet zeggen.

U gaf een masterclass over het maken van een film, wat zijn de belangrijkste lessen die we zeker moeten onthouden? Kaufman: Ik heb meerdere boeken geschreven en een DVD-box uitgebracht over het maken van films. De enige les die ik je kan meegeven zonder uren uit te weiden is, doe je zin. Doe iets waar je in gelooft en waar je je hart in kan steken.

Waar zou u ‘Fathers Day’ plaatsen in uw bestaande oeuvre? Kaufman: Voor alle duidelijkheid ik ben enkel producent van ‘Fathers Day’, maar ik denk dat ‘Fathers Day’ het Troma van de toekomst voorstelt. De jongens die South Park maken zijn ook ooit begonnen bij Troma, met ‘Cannibal: The Musical’.
(JG)

The Final Countdown trailer

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Farthers Day trailer

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

The Toxic Avenger trailer

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content