Hollywood vs. artificiële intelligentie: de opmars van AI in 3 sleutelmomenten

De nieuwe slimme computersystemen die op AI draaien zijn al even impressionant als dreigend en angstaanjagend. Bijna dagelijks komen er nieuwe functies bij, en ook in de filmindustrie klopt deze technologie aan de deur. Drie belangrijke momenten in de opmars van AI in Tinseltown.

Duivelse AI

Late Night with the Devil is een indie horrorfilm die enkele weken geleden uitkwam in de VS. In de film volgen we Jack Delroy (David Dastmalchian) tijdens de opnames van zijn talkshow Night Owls with Jack Delroy in de jaren ‘70.  We zijn getuige van een speciale aflevering: de Halloweenspecial. De onderwerpen en gasten die langskomen zijn dan ook aangepast aan de griezelnacht. Wanneer de show een bovennatuurlijke wending neemt, loopt het echter helemaal mis. 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Als publiek kijken we dus echt in real-time mee met de opnames van de talkshow, alsof we thuis voor de televisie zitten. Wanneer de uitzending overgaat naar reclame zien we echter behind-the-scenes van de show of belangrijke achtergrondinformatie over de personages. 

De film werd aanvankelijk goed ontvangen door critici, omdat het een originele en creatieve twist geeft aan verhalen over duivelse bezetenheid en occulte rituelen, maar nu krijgt Late Night with the Devil online toch ook heel wat backlash. De reden hiervoor is dat ervoor werd gekozen om een aantal stilstaande beelden in de film te laten genereren met behulp van artificiële intelligentie. Het gaat meer bepaald over de logo’s van de Halloweenspecial van de talkshow, die een aantal seconden in beeld komen.

Heel wat boze filmliefhebbers schreeuwen moord en brand en roepen op om de film te boycotten omdat de filmmakers op deze manier werk afnemen van de grafisch ontwerpers die normaal gezien hun brood verdienen met dit soort projecten. Alles begon met deze kwade en teleurgestelde review van gebruiker @basedgizmo op het populaire filmforum Letterboxd. Hij schreef dat hij niet meer kon genieten van de geweldige prestaties van de cast of van het clevere einde omdat er overduidelijk heel wat AI in de film zit.

Deze review zorgde voor een sneeuwbaleffect en de film kreeg te maken met meer en meer lage beoordelingen, bijna allemaal van mensen die het niet eens zijn met het gebruik van artificiële intelligentie in de filmindustrie.

De regisseurs van de film – Australische broers Colin en Cameron Cairnes – verdedigden zich met een statement aan het Amerikaanse tijdschrift Variety. Hierin gaven ze toe dat er inderdaad 3 beelden in de film zitten die aanvankelijk door AI gemaakt zijn, maar dat deze wel nog uitvoerig zijn aangepast en behandeld door de grafische vormgevers in hun team. Zo zijn er in feite geen mensen aan de kant geschoven, maar werd de artificiële intelligentie enkel gebruikt als hulpmiddel of extraatje. 

Hollywood op de barricades

Het is niet de eerste keer dat artificiële intelligentie en het gebruik ervan in de filmindustrie fel onder vuur liggen. Vorig jaar lag Hollywood namelijk 118 dagen stil door de SAG-AFTRA stakingen. SAG-AFTRA is de Amerikaanse vakbond voor film- en televisieacteurs en radioartiesten. AI is dus niet enkel een probleem voor mensen achter de schermen, zoals de grafisch ontwerpers van Late Night with the Devil. Nee, het zorgt ook voor grote kopzorgen bij de mensen in de schijnwerpers. 

Zij zijn voornamelijk bang dat grote filmstudio’s hun beeltenis zomaar zouden kunnen gebruiken, zonder daar de juiste vergoedingen voor te betalen. Met 1 scan van een bepaalde acteur of actrice kan je diens uiterlijk blijven gebruiken. Met behulp van bepaalde AI-programma’s zouden ze zo makkelijk in films gestoken kunnen worden. Dit gebeurt trouwens al. Zo was Carrie Fisher te zien in Star Wars: The Rise of Skywalker en konden we Paul Walker voor een laatste keer zien in Fast & Furious 7. Volgens de CEO van SAG-AFTRA Duncan Crabtree-Ireland werd dit gedaan met vroege ontwikkelingen van artificiële intelligentie. 

Dit zorgt uiteraard voor problemen, want hoeveel betaal je iemand om zo’n scan te nemen of om die te gebruiken? Heb je zelf nog zeggenschap over wanneer of hoe je scan gebruikt wordt? En naar het voorbeeld van Fisher en Walker: wat gebeurt er met die scans of toestemming wanneer je er zelf niet meer bent? Allemaal vragen die oprezen in de hoofden van de bijna 160.000 leden van SAG-AFTRA. 

Zoals we weten is die staking ondertussen voorbij. Op 9 november 2023 werd er door de vakbond, streamingdiensten en grote studio’s een akkoord bereikt en ondertekend, maar is alles hiermee opgelost? 

Wel, in het akkoord vinden we een paar zaken terug die een oplossing bieden voor sommige van deze pertinente vragen. Zo werd er vastgelegd dat acteurs zelf expliciete toestemming moeten geven voor alles waar hun beeltenis of stem voor gebruikt wordt. Er moet een gedetailleerde beschrijving worden gemaakt van wat de filmmaker wil doen met jouw beeltenis, zo weten de acteurs altijd waaraan ze zich kunnen verwachten als hun uiterlijk of stem gebruikt wordt. Daarnaast is er ook een regeling vastgelegd om een eerlijke vergoeding in te stellen voor deze zaken. Er wordt namelijk berekend hoeveel tijd en werk er zonder AI in zou kruipen, en aan de hand daarvan wordt een loon uitbetaald. 

Hiermee zijn uiteraard nog lang niet alle problemen van de baan. AI is immers in continue ontwikkeling en er komen in sneltempo nieuwe functies bij. Gelukkig staan de volgende onderhandelingen tussen SAG-AFTRA en de grote streamers/studio’s over 2 jaar al weer op de agenda. 

Sora is regisseur, acteur, scenarist, componist en nog zoveel meer…

Een half jaar na de stakingen in Hollywood is het al zo ver. Er beginnen softwareprogramma’s op te duiken die van een stukje tekst volledig zelfstandig een video kunnen maken. Een van die programma’s is Sora van OpenAI, het moederbedrijf achter ChatGPT. 

Ja, u leest het goed. De technologie staat nog in zijn kinderschoenen, maar de basis ligt er al wel. In de (misschien niet zo veraf liggende) toekomst kunnen we ons dus verwachten aan films of series waar in de verste verte geen mens iets mee te maken heeft gehad. Volledig computer gegenereerde beelden aan elkaar geregen door dialogen en muziek die geschreven werd door een reeks eentjes en nulletjes. En omdat deze technologie dus zo kraakvers is, staat deze vanzelfsprekend nog niet in de overeenkomst tussen de vakbond en de studio’s. 

De eerste kortfilm is al een feit. Het is weliswaar een filmpje van slechts 1 minuut 19, maar toch is het confronterend om te zien wat artificiële intelligentie al in elkaar kan flansen. Air Head is een productie van het Canadese productiebedrijf shy kids en werd volledig gemaakt door SoraAI. Al zitten er nog heel wat schoonheidsfoutjes in die aantonen dat de technologie nog pril is. Oordeelt u zelf maar:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fouten of niet, het is hoe dan ook huiveringwekkend hoe realistisch een computer zo’n beelden kan maken. En het zijn niet voor niets slimme computers, ze leren uit hun fouten. De technologie is in een constante leercurve omhoog aan het gaan, en het is niet te voorspellen waar deze zal eindigen. Kijken we binnen enkele jaren allemaal naar films die gemaakt werden zonder mensen? Iets om met gemengde gevoelens naar uit te kijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content