Hoe ‘Bird Box’ werd gered door het internet

© .
Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Niet de beste film van het moment, wel die met de meeste memes.

DE FEITEN

Bird Box is een Netflix-film met Sandra Bullock in de rol van een moeder die haar twee kinderen probeert te beschermen in een apocalyptische toekomst. Daarin teistert een mysterieuze kracht de bevolking: wie het monster in de ogen kijkt, pleegt meteen daarna zelfmoord. Vandaar dus dat Bullock en consorten met een blinddoek rondlopen.

In amper een week tijd werd de thriller op meer dan 45 miljoen accounts bekeken, wat Bird Box volgens Netflix zelf hun meest succesvolle film tot nu toe maakt. Dat is opvallend, want de film werd niet al te best onthaald door critici. Hij moet het doen met een matige score van 63% op Rotten Tomatoes en wordt her en der een slap afkooksel van A Quiet Place dan wel een ‘bird-brained mess’ genoemd. Dat Bird Box toch hét gespreksonderwerp van het moment is, heeft dan ook weinig te maken met kwaliteit.

Hoe meer memes, hoe meer mensen met eigen ogen wilden zien waarover die memes nu eigenlijk gingen. ‘Fear of memeing out’.

Timing is een factor. Bird Box ging in première op 21 december, een periode waarin sowieso veel televisie en Netflix wordt gekeken. Maar de hoofdrol in het succesverhaal is weggelegd voor het internet. Al snel na de release begonnen allerhande memes op te duiken. En hoe meer memes, hoe meer mensen met eigen ogen wilden zien waarover die memes nu eigenlijk gingen. ‘Fear of memeing out’, dus.

Of kijkers de film goed vinden, maakt eigenlijk niet uit. Zolang ze maar mee zijn. Dat bleek een zeer effectieve marketingtool. Zo effectief dat er complottheorieën opdoken over de authenticiteit van de hype. Volgens geruchten zou Netflix fake accounts aanmaken of mensen betalen om memes te verspreiden. Netflix zal het allicht een zorg wezen. Bird Box is een van de meestbekeken en -besproken films van het moment. Ondanks slechte kritieken, en dankzij het internet.


SYMPTOMEN VAN DE BIRD BOX-OBSESSIE

De memes

Er waren memes over de verhaallijn, selectieve blindheid en de gelijkenissen met A Quiet Place. Maar het opvallendst waren de memes over de memes, genre ‘Me trying to piece together the plot of Bird Box after only seeing memes’.

Hoe 'Bird Box' werd gered door het internet
© .

De dansjes

Op TikTok creëerden gebruikers hun eigen choreografieën. Behalve de blinddoek hadden die eigenlijk nog heel weinig te maken met Bird Box.

Hoe 'Bird Box' werd gered door het internet

De challenge

De Bird Box Challenge houdt in dat u geblinddoekt alledaagse activiteiten uitvoert, zoals door een open deur wandelen, een bad nemen, knutselen met slijm of naar Bird Box ‘kijken’. Nadat mensen ook geblinddoekt met de auto begonnen te rijden en hun peuter tegen de muur lieten knallen, zag Netflix zich genoodzaakt om kijkers aan te manen voorzichtig te zijn.

Hoe 'Bird Box' werd gered door het internet

De themafeestjes

Een nachtclub in Atlanta organiseerde alvast een Bird Box-avond, inclusief een wedstrijd geblinddoekt shotjes drinken.

Hoe 'Bird Box' werd gered door het internet

Het huis

Een deel van Bird Box werd gefilmd in een huis in Monrovia, California. Dat is intussen uitgegroeid tot een toeristische attractie. Volgens een van de buren poseren de hele dag door mensen met een blinddoek voor het huis.

Hoe 'Bird Box' werd gered door het internet

DE TRIVIA

Hoe 'Bird Box' werd gered door het internet
  • De vreemdste, al dan niet bewuste cameo in Bird Box is die van Nev Schulman, de presentator van het MTV-programma Catfish. Op een gegeven moment is het personage van Sandra Bullock namelijk een haast exacte kopie van zijn Instagramfoto aan het schilderen. Niemand weet waarom.
  • Een journalist van Forbes deed een poging om geblinddoekt een recensie te schrijven, onder de titel ‘Ik Schreef Deze Bird Box-Review Geblinddoekt’. Een zeer inventieve manier om spelfouten goed te praten.
  • Volgens critici is de Bird Box Challenge niet alleen gevaarlijk, maar ook beledigend voor blinden. In een opiniestuk voor The Guardian poneerde een slechtziende journalist dat de challenge het aanpassingsvermogen, de creativiteit en de talenten van blinden minimaliseert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content