Gaspar Noé provoceert met pikante poster van nieuwste film

Een alternatieve filmposter van 'Love'. © gf

Pure porno. Extreem. Niet geschikt voor op het werk. Zo omschrijven de media de poster van Gaspar Noé’ s nieuwste dramafilm Love. Gaat de controversiële regisseur deze keer te ver of kan het niet ver genoeg gaan?

Een blote borst en een ejaculerende penis. Als u de nieuwe poster van de grensverleggende filmmaker Gaspar Noé nog niet hebt gezien, kan dat omwille van twee reden. Een, u houdt niet van film en hebt daarom geen idee wie Gaspar Noé is. Twee, de meeste online media durven het niet aan om een afbeelding van de poster te publiceren. Klik hier als je de controversiële filmposter wil bekijken. Opgelet: NSFW.

‘Ik hoop dat jongens een erectie krijgen en meisjes zullen wenen bij het zien van mijn film’, zei de Frans-Argentijnse regisseur vorig jaar in het artiestenmagazine Marfa Journal over Love, een melodrama over de seksuele relatie tussen een jongen en twee meisjes. Noé, die in zijn voorgaande films Irréversible, Enter the Void en Seul contre tous de controverse nooit uit de weg is gegaan, belooft dus ook deze keer te choqueren.

En dat doet hij in eerste instantie met de officiële poster. Om te vieren dat de film vertoond zal worden op de Midnight Screening van het festival van Cannes, tweette producer Vincent Maraval een afbeelding van de affiche van Love. Redacteur Kevin Jagernaught van de nieuwssite Indiewire had geen mooie woorden over voor de wel zeer gedurfde filmposter: ‘Veel geluk aan Noé om hiermee een distributeur te vinden die deze film wil uitbrengen.’

Sex sells

Ironisch genoeg zijn het juist die expliciete beelden die Noé en zijn producer Vincent Maraval gebruikten om buitenlandse distributeurs te overtuigen. ‘We trokken close-ups van lippen, anussen en penissen’, zei hij in 2014 op het Deense filminstituut. ‘Die lieten we tijdens diners zien om geïnteresseerde kopers warm te maken voor onze film. De foto’s waren zeer grafisch, zeer mooi.’

‘Noé hoopt zo op media-aandacht, want van de inhoud van zijn films moet hij het niet hebben.’

Volgens filmrecensent Dave Mestdach is dat de reden waarom de posters van Noé zo expliciet zijn: ‘Noé hoopt zo op media-aandacht, want van de inhoud van zijn films moet hij het niet hebben.’ Mestdach is kritisch over de kunsten van Noé: ‘De werkelijke artiest is niet Noé, maar zijn cameraman, de Belg Benoît Debie. Hij maakt de films eigenlijk.’ Noé provoceert dus omdat hij wil verkopen. ‘Want een Nobelprijs voor zijn films zal Noé nooit winnen.’

Gaspar Noé provoceert met pikante poster van nieuwste film
© gf

BWEEEUUURKK

Maar vinden mensen de poster werkelijk zo aanstootgevend? Heftige reacties op het twitterbericht blijven opmerkelijk genoeg uit. De korte maar veelzeggende tweet “BEEUURRKK” buiten beschouwing genomen, viel de verontwaardiging al bij al nog mee. Integendeel, de meeste voelden zich geprikkeld (wie niet?) bij het zien van de foto en zeiden uit te kijken naar de nieuwe prent.

Nochtans waren critici twee jaar geleden niet mals voor de affiche van Nymphomaniac, de film van de eveneens omstreden regisseur Lars von Trier. Rond de affiche, een fotocollage van de desbetreffende acteurs en actrices die een orgasme krijgen, ontstond veel meer heisa en de pers omschreef het als “pornografisch”. ‘Maar’, zegt Noé, ‘er is niets gevaarlijks aan porno.’

Het gevaar van censuur

Het echte gevaar schuilt volgens Noé niet in expliciete filmfragmenten, maar wel bij zij die ze willen censureren. ‘Critici willen dat ik iets doe aan de beelden die volgens hen onaanvaardbaar zijn. Maar als ik kijk naar mijn penis, zie ik niets onacceptabel’, verklaarde hij in een artikel in de Britse krant The Guardian in 1999 over zijn vorige film Seul contre tous.

Noé beweert dat kijkers gewend geraakt zijn aan expliciet grafisch geweld of seks. ‘Iedereen weet dat cinema maar een spel is. Wie indruk wil maken, moet grenzen verleggen en steeds verder durven gaan.’ Dat is ook de reden waarom Noé deze film maakte: ‘Het ontbrak de cinema aan een behoorlijke vertoning van erotische liefde.’

Pittig detail: Love werd opgenomen in 3D. Benieuwd of alles, maar dan ook alles driedimensionaal zal zijn. (FDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content