Film Fest Gent: Recensie ‘Under The Skin’
De late-entry van deze jubileumeditie van het Film Fest Gent is een bevreemdend en fascinerend werkstuk met een biologerende sfeerschepping, dat verdeeldheid zal zaaien bij zijn publiek
In de derde langspeelfilm van voormalig videoclipregisseur Jonathan Glazer strijkt een buitenaards wezen -in de gedaante van de bevallige Scarlett Johansson- neer in Glasgow, op zoek naar mannelijk prooi. Vanuit haar bestelwagen, waarmee ze het Schotse platteland doorkruist, klampt ze nietsvermoedende toevallige passanten aan, om deze vervolgens te verleiden en in de val te lokken. Waarom deze verschijning, gehuld in bontjas en strakke spijkerbroek, dit bizarre spel telkens opnieuw overdoet, wordt nooit echt duidelijk. Net zoals overigens veel vragen onbeantwoord blijven in deze film, waarin niet is wat het lijkt. Nog meer dan in zijn felgesmaakt debuut ‘Sexy Beast’ (2000) en het schromelijk onderschatte ‘Birth’ (2004), is het immers niet de geringe plot die het geheel voortstuwt.
Waarom ik dan weldegelijk geboeid naar het scherm bleef turen, valt moeilijk onder woorden te brengen. In zijn beste momenten lijkt ‘Under the Skin’ wel een symbiose tussen Stanley Kubricks grensverleggende meesterwerk ‘2001: A Space Odyssey’ en de bevreemdende SF-fabel ‘The Man Who Fell to Earth’ van Nicolas Roeg, ook al over een geheimzinnige afgezant van een andere planeet. ‘Under the Skin’ (gebaseerd op de roman van Michel Faber) laat nooit diezelfde weergaloze indruk na, maar is vaak een even groot mysterie dat zeker verdeeldheid zal zaaien bij zijn publiek. Een fascinerend werkstuk met een ronduit biologerende sfeerschepping en een dissonante score van Mica Levi. Bewonderaars van Scarlett Johansson, door de lezers van het magazine Esquire verkozen tot ‘sexiest woman alive’, weten alvast waarheen. (**)
Dieter Vanden Bossche
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier