Film Fest Gent: recensie ‘Behind the Candelabra’
De zelfverklaarde afscheidsfilm van Steven Soderbergh is een kitschfestijn in de overtreffende trap, met een glansrol van Michael Douglas als de pianist en entertainer Valentino Liberace.
De zelfverklaarde afscheidsfilm van Steven Soderbergh is een exuberante biopic over de Amerikaanse pianist en entertainer Wladziu Valentino Liberace (1919-1987). Hoofdzakelijk spelend in de turbulente seventies, schetst ‘Behind the Candelabra’ de laatste tien jaar uit het leven van “Lee’s” carrière. De manier waarop hij popinvloeden mixte met zijn klassieke scholing maakte Liberace tot een geliefde ster, wiens shows hem langs talrijke dinner- en nachtclubs van de grote steden voerde.
Soderbergh richt zijn camera’s voornamelijk op de voor media en publiek verdoken langdurige relatie tussen Liberace en zijn veel jongere minnaar Scott Thorson. Deze gay-kroniek vol glitter, glamour, losbandige seks en megalomanie vond een onderkomen bij de Amerikaanse betaalzender HBO, het huis van de betere kwaliteitsseries. Beslist een waagstuk om dit kitschfestijn te laten aanvoeren door een sterrencast: Michael Douglas is hallucinant in de hoofdrol, Matt Damon is zijn wat argeloze adonis, en Rob Lowe gaat werkelijk over the top als de plastisch chirurg die de twee heren maar al te graag onder handen neemt. (**)
Dieter Vanden Bossche
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier