Met Benny Safdies The Smashing Machine gaat Dwayne ‘The Rock’ Johnson openlijk voor zijn eerste Oscar. Van blockbusterkoning naar indiedarling, in vier stappen.
Ga in zee met A24
WWE-Worstelaar. Machtig filmproducent. Blockbusteracteur in Jumanji en The Fast and the Furious. Musicalster in Moana. Dwayne Johnson heeft in zijn 53-jarige leven al vele gezichten gehad. Dat van ‘serieuze acteur’ is nieuw. Zijn brilletje is het eerste signaal dat hij niet meer de popcornacteur wilt zijn. Het tweede, duidelijkere, signaal is dat zijn laatste film The Smashing Machine geproducet wordt door hipsterproductiehuis A24 (Eddington, Babygirl) en geregisseerd is door Benny Safdie, de helft van de Safdie-broertjes. De Safdies staan bekend om hun subversieve casting: in Uncut Gems speelde Adam Sandler een dolgedraaide gokverslaafde, in Good Time werd Robert Pattinson een ongewassen overvaller. Hier speelt Johnson MMA-vechter Mark Kerr, die in de ring zijn tegenstanders de kop inslaat en ernaast een sympathieke, gekwelde man blijkt.
Onderga een transformatie
Wil je een Oscar, dan moet je transformeren. Zoals Demi Moore in The Substance muteerde naar het creatuur Monstro Elisasue, plamuurde Johnson zijn charismatische gezicht met 21 verschillende protheses en kweekte hij aanzienlijke spiermassa bij. The Guardian vergelijkt hem met ‘hoe Jon Favreau eruit zou zien als de Hulk’, Vulture wilt dan weer specifieke awards uitreiken aan zijn schouderbladen, die doen denken aan een ‘glinsterend, melancholisch beest’. Kickt Hollywood op.
Graaf jeugdtrauma’s op
Een serieuze rol is er een waarvoor je díép gaat. Zo verscheen eind september een eerste interview in The New York Times, getiteld Wat Dwayne Johnson weet over pijn: goed voor meerdere pagina’s over zijn ‘vernederende’ footballcarrière, zijn eerste worsteltoernooi dat eindigde in boegeroep, en worstelaar Rocky, zijn afwezige, agressieve vader van wie hij totaal vervreemd is. Om maar te zeggen: The Rock is geen steen.
Positioneer jezelf als underdog
Johnson zal er de komende maanden alles aan doen om u ervan te overtuigen dat zijn verhaal niet zo anders is dan dat van Kerr. In heel zijn carrière heeft Kerr nooit écht willen vechten. Johnson herkent die druk om iets anders te moeten zijn dan wat je bent. Hij is niet enkel een blockbusterheld, zo vertelde hij op de première in Venetië, maar ‘soms is het moeilijk om te weten waartoe je in staat bent als je in een hokje bent gestopt.’ Dat hokje bracht hem overigens 800 miljoen dollar op. Maar wie in Hollywood zal daarom malen als ze hem straks zien huilen op het witte doek, gehuld in 21 protheses?
The Smashing Machine
Tijdens Film Fest Gent op 14.10 20u in De Vooruit Theaterzaal, 15.10 22u30, 17.10 14u in Kinepolis.