In de nieuwste film van Pablo Larraín (‘Post Mortem’) komt de rigide levensstructuur van vier verbannen geestelijken op de helling te staan.
Het kernachtige ‘El Club’ vertelt het verhaal van vier priesters die verstoten werden uit hun parochie en sindsdien een anoniem bestaan leiden in een afgelegen stadje aan de Chileense kust. Ze leven er volgens een strikt regime, onder het toeziend oog van een vrouwelijke huisbewaarder. De komst van een nieuwe pater, die zich zou hebben schuldig gemaakt aan pedofilie, zorgt voor heel wat consternatie binnen deze communiteit. Zeker wanneer de geestelijke zich door alle commotie van het leven beroofd en de kerk een afgevaardige uitstuurt om de betrokkenen aan de tand te voelen.
De Chileense regisseur Pablo Larraín laat de benepen sfeerschepping in het huis contrasteren met de vaak in grauwe tinten gehulde widescreenfotografie van de woelige kuststreek. Zonder dat veel expliciet wordt uitgesproken, hangt hij een indringend beeld op van de malaise die het schandaal veroorzaakt en de machtspositie van de katholieke kerk, waardoor de film je langzaamaan in beslag neemt. (DVB)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier