“Eigenlijk heb ik niet zoveel met Star Wars”

© Facebook

Peter Suschitzky van Cronenberg, Mars Attacks! en Star Wars V jureert in Oostende. Focus Knack sprak met hem.

Zelfs aan de balie van zijn hotel wisten ze niet waarom er zich plots een journalist voor Peter Suschitzky aanmeldde. Suschitzky is sinds eind jaren tachtig de vaste cameraman van David Cronenberg, hij werkte met Tim Burton aan ‘Mars Attacks!’ en hij is degene die ervoor gezorgd heeft dat ‘Star Wars V: The Empire Strikes Back’ er zo briljant uitziet. En hij zit in de jury van de allereerste internationale competitie op het Filmfestival van Oostende die gisterenavond al het Georgische ‘In Bloom’ bekroonde.

Je maakt al vijftig jaar films. Heb je er nooit aan gedacht om gewoon achterover te leunen?

Suschitzky: (lacht) “Ik doe dat al. Ik las lange periodes in tussen twee films dus ik heb tijd met hopen om boeken te lezen en wijn te drinken.”

Muziek was je passie, maar je besloot toch om director of photography te worden.

“Het was mijn vader die me adviseerde om de muziek voor mijn plezier te houden. Ik heb er toen niet al te veel over nagedacht, maar ik vermoed dat hij kon zien dat ik visueel talent had en dat ik als muzikant toch niet goed genoeg was.(lacht) “

Je bent één van de leden van de LOOK!-competitie, het is de eerste keer dat die competitie georganiseerd wordt en ze richt zich op internationale films die visueel indruk maken Waarom vond je het belangrijk om hier te zetelen?

“Allereerst omdat de films geselecteerd zijn door Nikolai Nikitin, één van de programmeurs van het filmfestival van Berlijn. Ik vertrouw op zijn keuzes. Verder vond ik het ook interessant om een jonge competitie te ondersteunen. Ik heb vooral gekeken naar de film als geheel: een film kan niet goed zijn als hij er alleen maar goed uit ziet.”

Je bent vooral bekend als de vaste medewerker van David Cronenberg. Drie weken geleden hebben jullie het filmen afgerond van ‘Maps To The Stars’.

“Het is weer iets nieuws voor David. Het wordt een satire vol met zwarte humor. De hoofdrollen zijn voor Julianne Moore, Mia Wasikowska en John Cusack. Ik ben ervan overtuigd dat de film geen potten zal breken in Hollywood, want het is een Hollywoodsatire en ze lachen ginds niet zo graag met zichzelf. Maar ik kan ook zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat het één van onze beste films zal worden.”

Het script dateert al van 2007, maar Cronenberg kon het geld pas bij elkaar krijgen toen het script werd omgevormd tot een roman (Dead Stars, 2012).

“Ja, het is vandaag moeilijker dan ooit is om onafhankelijke films te maken, zelfs al doe je het met relatief beperkte budgetten. Het Europese publiek staat toch meer open voor een uitdaging tussen al dat Amerikaanse blockbustergeweld door. De films die in Europa gemaakt worden raken eenvoudigweg niet tot in de VS.”

Het is iedereen opgevallen dat David Cronenberg vanaf ‘A History Of Violence’ een nieuw tijdperk is ingestapt als filmmaker. Geen horror meer, geen trash. Van welke periode hou jij het meest?

“Ik ben altijd degene geweest die hem gepusht heeft om te stoppen met special effects, ik hou daar niet van. Ik kan niet zeggen of het ook door mij is dat hij veranderd is, maar ik vind het alvast een goeie evolutie. Ik denk dat hij gewoon serieuzer geworden is. In de loop der jaren heeft hij meer durf gekregen dus nu durft hij makkelijker nieuwe genres aanboren. We doen ook vaak maar één take. Dat houdt hem scherp, het houdt mij scherp en het houdt de cast scherp omdat het vanaf de eerste keer perfect moet zijn. Ik hou van een goed verhaal, drama en een goeie cast. En ik hou niet van bloed en geweld.”

Je houdt niet van bloed en geweld zeg je, wat dan met een film als ‘Eastern Promises’?

“Ik kan geweld verdragen in een intelligente context en met toch een zekere moraal in de film, zoals in ‘Eastern Promises’.”

Ik neem aan dat Quentin Tarantino dan niet je favoriete regisseur zal zijn.

“Hij is een schitterend verhalenverteller en een talentvol filmmaker, maar zijn laatste film vond ik er verschrikkelijk over. Ik heb er al discussies over gehad. ‘Het is er zover over dat het ironisch is’, zegt men dan. Als klein kind heb ik de Tweede Wereldoorlog gezien en daardoor kan ik zeggen: ik ben tegen geweld als oplossing voor een probleem. En geweld is zeker niet grappig. Tarantino voert geweld op als iets humoristisch, daar heb ik problemen mee.”

Je grootste commerciële succes is Star Wars V, mijn favoriete Star Wars.

“George Lucas belde me om samen aan de eerste te werken, maar Ik heb toen geweigerd omdat ik vond dat ik te weinig ervaring had voor zulke special effects. Uiteindelijk viel de keuze op de director of cinematography die ‘Dr. Strangelove’ had gemaakt en die vond George Lucas een onuitstaanbare amateur en geloofde niet dat ‘Star Wars’ ooit zou werken (lacht). En zo kwam George Lucas weer bij mij terecht voor zijn tweede film. Eigenlijk heb ik niet zoveel met ‘Star Wars’. Geef mij maar kleine films, eigenzinnige films. En waarom doe ik dan iets als ‘After Earth’? Toen ‘Cosmopolis’ afgerond werd had ik niets in het vooruitzicht en je bent pas interessant voor anderen als je werkt. Zo is het nu eenmaal. Dus heb ik ‘After Earth’ gedaan. Niet mijn favoriete film, maar uiteindelijk heb ik er wel graag aan gewerkt.”

Geert Verheyen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content