De eerste recensie van de eerste Kuifjefilm ‘The Secret of the Unicorn’

Duizend pixels en granaten! In de animatiefilm ‘Het Geheim van de Eenhoorn’ pakt Steven Spielberg Kuifje aan en hij doet dat goed.

The Adventures of Tintin -The Secret of the Unicorn ***

Steven Spielberg met de stemmen van Jamie Bell, Daniel Craig, Andy Serkis

Voor de verfilming van zijn eerste Kuifjesavontuur (er zijn drie verfilmingen voorzien maar de sequels hangen uiteraard af van het succes van deze) liet de producent en regisseur Steven Spielberg ‘Het Geheim van de Eenhoorn’ adapteren.

Het mysterie rond het scheepsmodel van de Eenhoorn uit deze strip wordt gekoppeld aan de ontmoeting met kapitein Haddock uit ‘De Krab met de Gulden Scharen’. Bovendien bevat de film ook enkele flashbacks uit ‘De schat van Scharlaken Rackham’, het boek dat stof zal leveren voor de sequel als deze film succesvol genoeg geacht wordt door de studio’s. Het uiteindelijke resultaat is een heel vrije bewerking van de strips, waarin Sacharin – een nevenfiguur uit ‘Het Geheim van de Eenhoorn’ – als de superschurk wordt opgevoerd.

Spielberg lijmt de ingrediënten van een ouderwetse schattenjacht aan de vereisten van een hedendaagse hightechavonturenfilm. Daar is niets mis mee, en bij momenten heb je de indruk een hyperkinetische actieprent à la Indiana Jones te bekijken. Hij behoudt wel Hergé’s kwinkslagen en humor, maar plaatst de avonturen van diens held in een bij vlagen neonoirsfeer.

Het tempo van ‘The Secret of the Unicorn’ is gespierd en opwindend en de stunts zijn halsbrekend. Het fotorealisme van de 3D-animatie is indrukwekkend en oogverblindend, maar toch nijpt daar het schoentje. Hoe bekoorlijk de digitale animatie in al zijn gedetailleerde rijkdom ook mag ogen, ze blijft glad en voelt aan als plastic. Wij hielden meer van de sterk grafische lijnen uit de begingeneriek. Maar laat dit u zeker niet hinderen om de film te gaan zien.

Piet Goethals