Brussels productiehuis Accattone doet het voor de cinefiel: ‘Maar een groots ridderepos is ook geen probleem’

Beeld uit 'Etangs Noirs' © /
Sven Hollebeke
Sven Hollebeke Medewerker Focus.be

De creatieve kliek rond productiehuis Accattone films bewijst dat er meer jong Vlaams filmtalent is dan enkel Lukas Dhont. Kijk maar naar Etangs Noirs, het kleine maar fijneregiedebuut van Pieter Dumoulin en Timeau De Keyser. ‘We willen geen merk of concept zijn’.

Fans van Alfred Hitchcock weten dat de master of suspense zijn verhalen graag liet vertrekken vanuit een detail of voorwerp, dat dan verder weinig terzake doet. Een MacGuffin noemde de iconische cineast dat. Ook het verhaal van Etangs Noirs, het debuut van Timeau De Keyser en Pieter Dumoulin, heeft zo’n onopvallende motor: het postpakketje dat het hoofdpersonage Jimi (Cédric Levuezo) krijgt, maar niet voor hem is bestemd. Wat volgt, is geen policier, of milieuschets à la De Dardennes, maar een intense, hypnotiserende, langs feit en fictie laverende tocht door onze hoofdstad om de juiste geadresseerde te pakken te krijgen. ‘We nemen de tijd om het personage te volgen zonder ons te laten afleiden. Daardoor hopen we dat film inhoudelijk net méér wordt’, vertelt De Keyser.

Kask-kompanen

‘Het schrijfproces verliep vrij vlot, met dank aan Lunanime (Gents productiehuis, nvdr.). Maar toen er scherpe keuzes moesten gemaakt worden, beslisten Timeau en ik dat we zelf alles in handen wilden houden’, zegt Dumoulin, die naast regisseur ook cameraman en fotograaf is. Daarom ging het duo in zee met Accattone films, een keuze die minder verrassend is dan ze op het eerste gezicht lijkt. Collega-regisseur en vriend Ruben Desiere richtte Accattone vijf jaar geleden op als structuur om zijn afstudeerwerk Kosmos, gedraaid in het Gesù-klooster in Brussel, te produceren. ‘De productie, de financiële planning en het artistiek product hangen allemaal aan elkaar vast’, aldus de oprichter. ‘Samen met producent Rasmus Van Heddeghem, die als spilfiguur van het huis fungeert, besloot ik de controle niet uit handen te geven.’

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/Kosmos ⎪ Trailer (NL/FR)Accattone filmshttps://vimeo.com/accattonefilms1plus

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
59836082“Het zal me moeilijk vallen het verdere verloop van deze geschiedenis te vertellen. Trouwens, ik weet niet of het wel een geschiedenis is. Men kan het nauwelijks een ‘geschiedenis’ noemen, een dergelijk voortdurend… zich opeenhopen en uiteenvallen… van elementen…”

Uit ‘Kosmos’ van Witold Gombrowicz

Tot november 2013 biedt het Gesù-klooster in Brussel onderdak aan ongeveer 250 mensen. Onder hen bevindt zich een grote groep Roma, oorspronkelijk afkomstig uit Slowakije. Terwijl een uitzetting van de bewoners steeds waarschijnlijker wordt, werkt Ruben Desiere met een deel van hen aan de film Kosmos, vrij gebaseerd op de gelijknamige roman van de Poolse schrijver Witold Gombrowicz. De film focust op het gezin van Kevin Mroč dat drie jaar in Gesù woonde en twee nieuwkomers, Mižu Balázs en Rasto Vaňo.

“Il me sera difficile de raconter la suite de cette histoire. D’ailleurs je ne sais pas si c’est bien une histoire. On hésite à appeler « histoire » une telle… accumulation et dissolution… continuelle… d’éléments…”

‘Cosmos’ de Witold Gombrowicz

Kosmos se déroule dans le couvent du Gesù à Bruxelles, où environ 250 personnes, dont de nombreuses familles Roms d’origine slovaque, se sont réfugiées jusqu’en novembre 2013. Ruben Desiere y tournait un film, basé sur le roman Cosmos de l’écrivain polonais Witold Gombrowicz, avec la participation d’une partie des occupants. Pendant le tournage, l’expulsion des occupants devient de plus en plus probable. Le film se concentre sur la famille de Kevin Mroč, qui a habité au Gesù pendant 3 ans, et sur deux nouveaux arrivants, Mižu Balázs et Rasto Vaňo.https://i.vimeocdn.com/video/660332832_295x166.jpg295178https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F660332832_295x166.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2017-02-17 08:52:27204535264/videos/204535264


Desiere, Van Heddeghem, Dumoulin en De Keyser gaan al een tijdje terug. Alle vier zaten ze op dezelfde schoolbanken in de Steinerschool in Gent én in het Kask. In de filmschool maakten ze kennis met het werk van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes. Hun schoolafscheid Because We Are Visual (2010) en hun daaropvolgende films Rain (2012) en Grands travaux (2016) maakten indruk op Desiere. ‘Daarom ben ik nu betrokken bij Mitten, het nieuwe werk van Olivia en Gerard-Jan’, legt die uit. ‘Het is een documentaire over de finale repetitieweken van Mitten wir im Leben sind – een performance van Anne Teresa De Keersmaeker.’ En zo breidde de kliek verder uit.

Meer dan een vriendenclubje

Accattone betekent ‘bedelaar’ of ‘schooier’ in het Romeinse dialect en is een directe verwijzing naar de eerste, neorealistische film van Pier Paolo Pasolini, bad boy en beeldenstormer van de Italiaanse cinema. Net als vele neorealistische films is Etangs Noirs gedraaid voor een appel en een ei , met amateurs in de cast en met een hoog doe-het-zelf gehalte, maar de makers zijn absoluut geen schooiers. Weinig middelen? So be it. Ambitie en goede smaak hebben ze des te meer.

‘We nemen de tijd om het personage te volgen zonder ons te laten afleiden. Daardoor hopen we dat film inhoudelijk net mu0026#xE9;u0026#xE9;r wordt.’

Timeau De Keyser

De kliek verzameld rond het eigenzinnige label ontsnapt aan elke vorm van mediahype en spectaculaire filmprijzen bleven tot nu toe uit, maar laat u dat niet misleiden. Het oeuvre van het huis, dat voorlopig uit vier auteursfilms bestaat, is pure (slow) cinema. Lees: films die getuigen van cinefilie, engagement en eigenzinnigheid.

Bovendien voelen ze zich gesteund door elkaars vriendschap én professionaliteit. ‘Het is zeer waardevol om te rade te gaan bij mensen die je goed kent’, zegt Desiere. ‘Iedereen zit altijd in een andere stap van een proces, toch kun je gemakkelijk feedback en praktische hulp vragen. Het netwerk is misschien geformaliseerd in Accattone films, maar het is een open gemeenschap die over het online filmmagazine Sabzian, het KASK en kennissen heen gaat.’

Desieres enigmatische heistfilm La fleurière (2017) over drie Roma-jongens die een tunnel graven naar de Nationale Bank vanuit een bloemenwinkel, heeft alvast enorm gebaat bij de stevige constructie van het productiehuis. ‘Ik hou het graag simpel. Het is gewoonweg praktisch om met weinig mensen te werken. Toch zijn we niet bewust bezig met een Accattone-stijl. Dit is niet de enige manier om te draaien. Als iemand van ons een groots opgezet ridderepos wil maken, geen probleem. Er is geen juist of fout.’

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/La fleurière⎪Trailer (FR/NL)Accattone filmshttps://vimeo.com/accattonefilms1plus

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
598360104In de achterkamer van een bloemenwinkel graven Tomi, Rasto en Mižu een tunnel om zo de kluis van de Nationale Bank te bereiken. Bij aanhoudende regen komt het gangenstelsel onder water te staan en worden ze gedwongen hun werkzaamheden te staken.

Dans l’arrière-boutique d’un magasin de fleurs, Tomi, Rasto et Mižu creusent un tunnel qui doit atteindre la chambre forte de la Banque Nationale. Des pluies persistantes qui inondent le réseau de tunnels les obligent de suspendre leurs travaux.

met: Tomàš Balog, Rastislav Vaňo, Vladimír Balázs & Bartolomej Mroč
camera & regie: Ruben Desiere
geluid: Lennert De Taeye & Nina de Vroome
decor: Simon Van den Abeele & Oscar Willems
locaties: Helder Opdebeeck & Wouter Pot
montage: Elias Grootaers
geluidsmontage: Sabrina Calmels
bruitage: Olivier Thys
bruitage opname: Aline Gavroy
mixage: Thomas Gauder
kleurcorrectie: Raphaëlle Dufosset
vormgeving: Simon Casier & Petra Fieuws
productie: Rasmus Van Heddeghem & Ruben Desiere
co-producent: Tomáš Kaminský & Benjamin Stiénon

producent: Accattone films
in coproductie met: Mandala Pictures, Radio and Television Slovakia, Beursschouwburg, Brussels & Popiul

met de steun van: Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Slovak Audiovisual Fund, Ministry of Culture of the Slovak Republic, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Fonds Pascal Decroos, De Belgische Tax Shelter voor filmfinanciering, KASK – School of Arts, Lucky Cameras, Canvas & Het Boshttps://i.vimeocdn.com/video/654864101_295x166.jpg295178https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F654864101_295x166.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2017-08-09 14:13:48229013798/videos/229013798


Dumoulin bevestigt: ‘Wij gingen er niet vanuit om een Accattone-film te maken. Dat het voor Etangs Noirs klein en goedkoop bleef, is slechts de som van het maakproces. We zijn gewoon regisseurs die vertrekken vanuit een eigen engagement. We willen de standaard hoog houden en totale controle hebben.’

‘We botsen vaak op weerstand. Heel wat filmmakers onderschatten hun publiek. Men waarschuwt vaak voor Etangs Noirs. ‘Te moeilijk.’ Te traag’.’ Ongrijpbaar.’ Het is de perceptie vooraf die het ons lastig maakt, want in feite is het een fragiel, gevoelig verhaal over één persoon die geobsedeerd raakt met een zoektocht. We willen geen merk of concept zijn. We willen makers zijn die een engagement aangaan, met elkaar en met cinema.’

Mitten komt uit via Dalton Distribution op 27 april, de Dag van de Dans.

Etangs Noirs komt uit op 6 maart.

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/Etangs Noirs | Teaser 1 (EN)Accattone filmshttps://vimeo.com/accattonefilms1plus

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
64036062Jimi is a young man living in the Brussels’ neighbourhood of Cité Modèle. After a package belonging to a woman residing in the neighbouring apartment block is mistakenly delivered to his address, Jimi attempts to hand it personally to its rightful owner. Only she is never in. As time passes, Jimi’s desire to deliver the parcel turns into an obsession.

with Cédric Luvuezo, Freddy Wathelet, Monique Pironnet, Rudy Mira, Marcela Jara, Maka Sakhelashvili, Mariam Mkheidze, Makvala Pirtskhalava-Sakhelashvili, Mona Mina Leon & Solange Diata

written and directed by Pieter Dumoulin & Timeau De Keyser
production manager Siel Van Daele
assistant director Rasmus Van Heddeghem
coordination metro Margo Mot
cinematography Pieter Dumoulin
focus puller Paul Lambert, Laura Perera San Martín, Ruben Desiere, Pieter Van Campe & Romain Willekens
sound recorder Jori Hernalsteen, Lennert De Taeye, Yanna Soentjens & Maurits Heemskerk
electro Quinten Wyns & Achiel Van den Abeele
art direction Simon Van den Abeele
editing Dieter Diependaele
colour grading Florian Keirse
sound editing Jérémy Hassid & Raf Enckels
sound mixing Jaime Baksht
assistance sound mixing Michellee Couttolenc
foley Olivier Thys
foley recording Simon Jamart
music Seppe Gebruers, Joachim Badenhorst & Benjamin Cools
produced by Rasmus Van Heddeghem & Ruben Desiere

produced by Accattone films
in coproduction with TONEELHUIS
with the support of Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) & Stad Brussel
thanks to Stempel, Cité Culture, Lunanimehttps://i.vimeocdn.com/video/723557417_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F723557417_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2018-09-04 08:29:26288157880/videos/288157880

Partner Content