Brian O’Malley: ‘Een langspeelfilm geeft erg veel voldoening’

© Philippe Vernaeve

Ierse regisseur Brian O’Malley is nog niet erg bekend in de filmwereld, maar nu zijn eerste langspeelfilm ‘Let us Prey’ uit is, kan daar wel eens verandering in komen. De wereldpremière van de film vond plaats op het Brussels International Fantastic Film Festival.

Brian O’Malley regisseerde eerder al twee kortfilms: ‘Screwback’ en ‘Crossing Salween’, maar maakt zijn regiedebuut met de horrorfilm ‘Let us Prey’. Op de wereldpremière op het Brussels International Fantastic Film Festival kon hij al meteen met de Méliès d’Argent gaan lopen, de filmprijs voor Europese fantastische films.

In ‘Let us Prey’ stapt een duister figuur (Liam Cunningham) een klein politiekantoor in Ierland binnen. Hij lijkt alle donkere geheimen van de politieagenten en gevangenen te kennen, waardoor hun schuldgevoelens een toppunt bereiken en de avond ontaardt in een onverwacht horrortafereel.

Waarom is je eerste langspeelfilm een horrorfilm? Brian O’Malley: “Het is als beginnende regisseur meestal makkelijker om met een horrorfilm te beginnen. Daar heb je een enorm groot publiek voor. Dus als je een beetje een goede film maakt, spreek je meteen een groot publiek aan. Daarnaast ben ik altijd een grote fan geweest van genrefilms. Dat begon bij de sciencefictionfilm ‘Star Wars’, zoals voor alle kinderen uit de jaren 70. De eerste horrorfilm die ik gezien heb was John Carpenters ‘Halloween’. Ik was doodsbang, maar heb hem daarna nog verschillende keren herbekeken. Na Carpenters films ontdekte ik regisseur Sergio Leone, wie een grote invloed op mijn werk heeft. Door Leone heb ik ook de andere genrefilms ontdekt: gangster, sciencefiction. De producers van de film kwamen met dit scenario naar me toe omdat ze wisten dat ik erg van genrefilms houd. Na tien pagina’s wist ik dat ik de film wilde maken. ”

Je hebt het scenario dus niet zelf geschreven?

O’Malley: “Nee, maar ik heb wel wat aanpassingen gemaakt. Zo wilde ik dat de film een iets realistischere uitstraling had. Als het geweld dat in de film voorkomt zou plaatsvinden in een bovennatuurlijke omgeving, zou het je niet zo raken. Maar nu raak je echt gechoqueerd omdat het op zo’n realistische plaats afspeelt.”

De film bevat wel wat bloederige, gore scènes. Vind je dat noodzakelijk? O’Malley: “Ja, voor de fans. Ik denk dat alle genrefilms bepaalde verwachtingen scheppen en. horrorfilms vragen nu eenmaal bloed en geweld. Als je het niet genoeg gebruikt, dan stel je je publiek teleur.”

Hoe heb je Liam Cunningham kunnen strikken voor de film?

O’Malley: “Ik heb met hem al samengewerkt aan mijn kortfilm ‘Screwback’, zo’n tien jaar geleden. We zouden daar ook een langspeelfilm van maken, maar dat is er door omstandigheden niet van gekomen. Maar ik had dus al wel een band met hem. Toen ik aan ‘Let us Prey’ begon, wist ik dat we voor het duivelse personage iemand nodig hadden met een sterke uitstraling. Iemand die aanwezig is zonder iets te zeggen. Liam was daar de perfecte acteur voor en ik had het voordeel hem te kennen. Doordat hij tegelijkertijd met de opnames van ‘Game of Thrones’ bezig was, had hij sowieso die baard. (lacht) Maar die wou ik ook wel, het past wel goed bij zijn personage.

Je hebt hiervoor twee kortfilms gemaakt, die wel heel erg verschillen van ‘Let us Prey’.

O’Malley: “Ja, dat is zo. Ik zou erg graag een genreregisseur worden, waardoor ik heel verschillende films kan maken. Ik heb ook al erg veel ervaring in de reclamewereld en kwam zo ook in derdewereldlanden terecht voor goede doelen. Ik was erg geraakt door de mensen die daar, ondanks het feit dat ze niets hebben, toch een manier vinden om verder te gaan met hun leven. Mijn Ierse producer en ik besloten toen een film over deze mensen te maken: ‘Crossing Salween’. Dat was een heel persoonlijk project en ik ben dankbaar dat ik dat heb mogen en kunnen maken.”

Die twee kortfilms heb je zelf geschreven, ‘Let us Prey’ niet. Wat doe je het liefste? O’Malley: “Ik heb niet de drang om een schrijver-regisseur te worden. De scenario’s van mijn vorige kortfilms heb ik zelf geschreven omdat ik het idee had, maar niemand om te schrijven. Mijn ambitie is om regisseur te zijn, maar dat neemt niet weg dat ik niet graag schrijf. Ik vind het vooral leuk om mijn eigen touch aan het scenario te geven, maar ik heb geen ambities om scenarioschrijver te worden.”

Vind je het beter als een horrorfilm een happy end heeft?

O’Malley: “Eigenlijk houd ik echt wel van die echte gure eindes. Soms zijn ze echt schitterend. maar in ‘Let us Prey’ vond ik deze happy ending wel kunnen. Ik kon het script veranderen als ik wou, maar ik vond dit het juiste einde van de film. Ik vind niet dat het hoofdpersonage huppelend door een bloemenweide haar schitterende toekomst tegemoet moet gaan, en dat gebeurt ook niet, maar op een vreemde, donkere manier heeft ze toch haar eigen happy end.”

Je hebt veel reclamespots gemaakt, ga je dat blijven doen? O’Malley: “Ik vind het echt leuk om reclamespots te maken, dus ik ga er zeker niet mee stoppen. Maar daarnaast ga ik ook aan films werken. Bij reclamefilmpjes ben je in totaal drie weken bezig en het is klaar, maar een langspeelfilm geeft je persoonlijk veel meer voldoening.”

“Ik heb veel geluk. Ik heb momenteel een paar projecten lopen. Zo ben ik bezig aan een spookverhaal, ‘Last Station’, dat zich afspeelt in de metrotunnels van Londen. Daarnaast ben ik ook een spaghettiwestern aan het maken, die de naam ‘The Cross’ draagt. Ik hoop echt dat ik ze allebei kan maken. Er is ook een scenario geschreven voor een langspeelversie van mijn kortfilm ‘Crossing Salween’ en ik zou heel graag de langspeelfilm ‘Sisk’, die ik eerder niet kon maken met Liam Cunningham door omstandigheden, in de toekomst maken. Daarnaast droom ik er van om een grote, intellectuele sciencefictionfilm te maken. Maar dat is echt een droomproject.”

Zou je ook televisieseries willen maken?

O’Malley: “Heel graag zelfs. Ik loop met het idee om een stripreeks te vertalen naar een tv-serie. Ik kan je niet zeggen welke, want ik heb de rechten ervan nodig om het ooit te kunnen maken. Ik ken de bedenker en eigenaar van de stripreeks en hoop binnen een paar jaar met hem te kunnen onderhandelen over de rechten van de reeks. Ik vind dat televisiereeksen de laatste jaren in vele opzichten zelfs beter zijn dan bioscoopfilms. Ik heb pas ‘True Detective’ gezien. Waauw! Dat was als de beste acht uur durende film ooit. Televisie heeft nu gewoon zo veel mogelijkheden dat het net zo goed is, en soms zelfs beter dan een bioscoopfilm.”

Floor Leemans

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Let Us Prey – Official Promo Trailer from Fantastic Films on Vimeo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content