Beste Amerikaanse regisseur (ronde 1): Terrence Malick vs. Steven Soderbergh
In onze zoektocht naar de grootste, nog actieve Amerikaanse regisseur neemt Terrence Malick het vandaag op tegen de Steven Soderbergh met als ringmeester: Pieter Van Hees, regisseur van ‘Linkeroever’, ‘Dirty Mind’ en binnenkort ‘Waste Land’.
‘Terrence Malick is een groot regisseur omdat hij een paar briljante films heeft gemaakt, films die vernieuwend zijn, die op zoek gaan naar een grote emotionele waarheid en de grootste thema’s behandelen. Net zoals elke zichzelf serieus nemende Amerikaanse schrijver the great American novel wil schrijven, mikt Malick op the great American movie. Meestal maken regisseurs epossen met tromgeroffel eronder of kleine intieme films, terwijl Malick kleine intieme films maakt die epossen zijn. Dat is zeer vernieuwend. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen de landing op Omaha Beach in Spielbergs Saving Private Ryan en de landing op Guadalcanal in Malicks The Thin Red Line. Dan zie je bij beiden zeer sterke anti-oorlogsstatements, maar Malick weet het afgrijzen en de oorlog in die scène simplistisch weer te geven met een haast leeg strand, en niet met bloederige oorlogschaos. Het meest bewonderenswaardige aan Malick is zijn lef. Bijvoorbeeld als hij in The Thin Red Line passages vol poëzie inlast en shots van de natuurrijke omgeving toont, in contrast met de aanwezige soldaten.
Terwijl je bij een regisseur als Malick wel een idee hebt wat te verwachten, heb je dat bij Steven Soderbergh niet. Hij is zo getalenteerd dat hij totaal verschillende dingen door elkaar kan doen. Het rare bij Soderbergh is dat je niet goed weet of hij wel van zijn vak houdt. Enerzijds is hij een talent dat ervoor gaat, maar soms levert hij ook films af die veel beter hadden kunnen zijn als hij er iets meer aandacht aan had besteed. Het is moeilijk om een specifieke stijl te definiëren bij hem. Als je films als Erin Brockovich, Ocean’s 11 en The Bubble naast elkaar legt, krijg je zeer verschillende dingen. Als ik dan toch een doorlopende lijn zou moeten zoeken in zijn oeuvre, dan gaat het meestal om de psychologie van de kleine, gewone man. Zelfs in zijn meest commerciële films draait het daar nog om, steeds met een genuanceerde, morele insteek. Soderbergh weet een emotionele echtheid te vatten. The Bubble blijft mijn favoriete film van hem. Daarin slaagt hij erin om met gewone mensen in zijn eigen huis te filmen en verkrijgt hij een heel eenvoudig drama.
Soderbergh heeft nog een paar jaar te gaan voordat hij de leeftijd van Malick bereikt heeft. Op dit moment zou ik zeggen dat Malick de grotere regisseur is, die gewichtigere thema’s aanpakt. De films van Soderbergh zijn ongelijker in kwaliteit dan die van Malick. Soms denk ik dat Soderbergh iemand is die zoveel talent heeft, dat hij niet goed weet wat er mee te doen.’
Het verdict volgens Pieter Van Hees: Malick is erin geslaagd om meerdere keren grote Amerikaanse meesterwerken af te leveren, terwijl Soderbergh daar als regisseur een iets te kort concentratievermogen voor heeft.
Winnaar: Terrence Malick
Opgetekend door Jimmy Van der Velde
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier