Beste Amerikaanse regisseur (Halve finale 2): Steven Spielberg vs. David Fincher

‘Fincher heeft met Seven een mijlpaal in het genre van de Hollywoodthriller gemaakt.’ Lees het verdict van Nico Leunen, monteur van ‘The Broken Circle Breakdown’ en ‘Kid’, plus winnaar van de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Film.

Zestien regisseurs, vijftien duels, één winnaar. Knack Focus gaat op zoek naar de grootste, nog steeds actieve Amerikaanse regisseur. Vandaag neemt Steven Spielberg het op tegen David Fincher, met als ringmeester Nico Leunen, monteur van ‘The Broken Circle Breakdown’ en ‘Kid’, plus winnaar van de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Film.

Spielberg is voor mij een regisseur die steeds teruggrijpt naar formulefilms die inhoudelijk weinig te zeggen hebben. Wat Spielberg doet is beproefde formules van de klassieke Amerikaanse cinema herhalen. Ik vind Spielberg geen interessante cinema. Bij het bekijken van zijn films voel ik me behandeld als een dom persoon, omdat het allemaal zo klassiek wordt gebracht en enkel in een mooie verpakking zit. Recent heb ik Lincoln bekeken. Ik vond dat een verschrikkelijk saaie film. Ook van Schindler’s List ben ik geen fan. Ik vind die film gewoonweg schandalig en vind het misbruik maken van de Holocaust. Ik zou mezelf als jood beledigd voelen. Ik was er door aangedaan, maar niet op de manier waarop Spielberg het bedoelde. Een film als Shoah is duizendmaal complexer en interessanter in het portretteren van de Holocaust dan Schindler’s List. E.T. staat dan weer buiten kijf. In zijn genre is die film dé referentie en voor veel mensen van mijn generatie is dat één van de belangrijkste films uit hun jeugd. In een tijd van nucleaire dreiging bood E.T. de nodige schoonheid. De sterkte van Spielberg is dat hij een vakman is. Zijn grootste minpunt is het feit dat hij niet meer is dan enkel een vakman.

David Fincher spreekt mij veel meer aan, omdat die met Seven een mijlpaal in het genre van de Hollywoodthriller heeft gemaakt. Alleen al qua vorm is die film noemenswaardig. De openingstitels op zich waren experimentele cinema. Enkel daar werd al onder mensen over gesproken. Ook het scenario en de acteurs zijn zeer sterk. Ik vind dat Fincher een intrigerende donkere kant heeft, een duisternis die je weet mee te voeren in zijn films. Vormelijk is hij een regisseur die verder durft te zoeken en dieper weet te graven, zeker in vergelijking met Spielberg. Ook zijn technisch vernuft spreekt me zeer aan. Hij zet dat technische in om een ander eindresultaat te bereiken. Uiteindelijk vind ik dat je als regisseur de taak hebt om alle middelen die je ter beschikking hebt uit te buiten. Bij Spielberg is dat voor mij enkel beperkt tot wat mooie muziek en een goede belichting, terwijl Fincher blijft experimenteren. Ik zou Fincher wel niet bestempelen als een meesterregisseur, ten spijt van enkele zeer straffe films.

Als je Spielberg naast Fincher legt, dan weegt die laatste zwaarder voor mij. Die heeft naar mijn gevoel meer te vertellen. Thematisch gezien kan Fincher meer met minder. Er is ook geen enkele film van Spielberg die me van mijn sokken heeft geblazen, buiten E.T., maar toen was ik zes jaar oud. In het oeuvre van Fincher zitten meer films die mij omvergeblazen hebben. Voor het aantal en soort films dat Spielberg heeft gemaakt, zal die meer zijn plaats in de filmgeschiedenis verdienen. Spielberg is ook veel bekender, terwijl Fincher bij velen nog vraagtekens oproept. Maar populariteit is voor mij nog geen verdienste om een groot regisseur te zijn.

Het verdict volgens Nico Leunen: Fincher gebruikt alle middelen die ter beschikking zijn, terwijl Spielberg zich enkel beroept op de voor de hand liggende formules.

Winnaar: David Fincher

Opgetekend door Jimmy Van der Velde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content