Antwerpen krijgt weer een internationaal filmfestival, eerste editie draait rond diversiteit
In maart 2020 zal voor het eerst het International Film Festival Antwerpen plaatsvinden. Met diversiteitawards, internationale kaskrakers en filmvertoningen verspreid over de hele stad heeft de organisatie alvast grootse plannen.
Na dertig jaar zal Antwerpen opnieuw een grootschalig filmfestival huisvesten. Het International Film Festival Antwerpen, kortweg Iffa., zal volgend jaar plaatsvinden van 10 tot 15 maart en heeft grote ambities. ‘We willen zoveel mogelijk verschillende mensen bereiken en verbinden’, klinkt het bij de organisatie, die het festival vandaag voorstelde aan de pers. ‘Niet alleen door het aanbod, dat evengoed kaskrakers uit Hollywood als Chinese arthouse zal omvatten, maar ook qua organisatie. De films zullen worden vertoond over heel de stad, zowel in de grote bioscoopcomplexen als in de kleinere cinema’s en culturele centra in verschillende wijken.’
Het International Film Festival Antwerpen wordt georganiseerd door de Antwerpse ondernemer Ben Geysen, die eerder al investeerde in films als Rundskop en Dossier K., en marketeer Bart Vandesompele, die als voormalig algemeen directeur van Film Fest Gent vertrouwd is met de filmsector. Samen richtten ze de vzw Calicot op, vernoemd naar de handgeschilderde reclamepanelen die de Antwerpse bioscopen vroeger opfleurden.
Volgens het duo is er alvast ruimte voor een nieuw Belgisch filmfestival. ‘Het is zeker niet de bedoeling om te concurreren met de filmfestivals in Gent en Oostende’, benadrukt Vandesompele. ‘In maart valt er op filmvlak sowieso wat minder te beleven en ook de locatie was een blinde vlek qua filmfestivals. Bovendien willen we geen doorsnee festival zijn, maar eentje met een hoek af.’
‘Het zou kunnen dat we focussen op sterke vrouwenrollen, maar de nadruk kan evengoed liggen op jonge filmmakers met een migratieachtergrond.’
Bart Vandesompele
Wat dat precies betekent, is nog niet helemaal duidelijk, maar de eerste editie moet alvast in het teken van diversiteit staan. Al is dat een ruim begrip, geeft Vandensompele toe. ‘Het zou kunnen dat we focussen op sterke vrouwenrollen, maar de nadruk kan evengoed liggen op jonge filmmakers met een migratieachtergrond. Wat precies het thema van de eerste editie wordt, zal afhangen van het filmaanbod en wat ons daarin opvalt.’ Vooral de nieuwe DIVA Awards, de eerste internationale prijzen voor diversiteit in film, moeten het festival internationaal op de kaart zetten. Daarvoor komen ook films buiten de festivalcompetitie in aanmerking, zolang ze maar iets betekenen op vlak van diversiteit, openheid en inclusiviteit.
Of de organisatie ook intern die waarden ter harte zal nemen? ‘We willen ook een zo divers mogelijk bestuur en personeelsbestand samenstellen, ja. Het kan niet de bedoeling zijn dat enkel witte mannen van middelbare leeftijd beslissen welke films er worden vertoond.’
Ook Antwerpen zelf zal een rode draad vormen doorheen het filmaanbod.. ‘Dit is een echte filmstad’, zegt Geysen. ‘Er zijn heel wat filmzalen, inwoners gaan graag en vaak naar de bioscoop, er wonen veel bekende acteurs en actrices en zelfs buitenlandse producties komen hier opnemen. Iffa. moet dan ook het evenbeeld van de Antwerpenaar worden: zelfzeker, eigenzinnig en open. Al verwarren buitenstaanders dat weleens met arrogantie. (lacht) Bovendien is het geen toeval dat zoveel internationale filmfestivals in havensteden plaatsvinden, denk maar aan Venetië, Cannes en Rotterdam. Er moet toch iets in het water zitten.’
Voor de eerste editie hoopt ffa. met ruim 50 films en 200 vertoningen zo’n 40.000 filmliefhebbers te bereiken, maar tegen 2023 wil het graag uitgroeien tot een volwaardig tiendaags festival met internationale allure. Het definitieve festivalprogramma wordt in het najaar publiek gemaakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier