Anima Festival: 8 opmerkelijke films
Vrijdag 28 februari gaat in Brussel de hoogmis van de animatiefilm van start. Acht opmerkelijke films op een rijtje.
Vrijdag 28 februari vindt de hoogmis van de animatiefilm plaats. Het internationaal festival Anima in Brussel stelt een selectie van kortfilms en langspeelfilms voor, in of buiten competitie. Blikvangers zijn openingsfilm ‘The Wind Rises’, de laatste film van animegrootmeester Miyazaki, en De Lego Film van Phil Lord en Chris Miller. Wij zetten acht andere opmerkelijke films op een rijtje.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Cheatin’
Met de langspeelfilm Cheatin’ neemt Amerikaanse filmmaker Bill Plympton deel aan de internationale competitie van Anima. De film vertelt het verhaal van Jake en Ella die langs het decor van kermis en botsauto’s smoorverliefd op elkaar worden. Maar door de komst van een andere vrouw sluipt er jaloezie in hun romantische relatie. En dat groene monster blijkt allesverslindend te zijn. In zijn kenmerkende tekenstijl brengt Plympton een vloeiend en zintuiglijk verhaal over één van de oudste en meest verwoestende gevoelens. Het emotioneel relaas (ondersteund door de muziek van Nicole Renaud) over jaloezie, wraak en geweld krijgt een surreële knipoog en de nodige dosis humor. Variety noemde Cheatin’ alvast één van Plymptons beste langspelers.
Pim & Pom, Het Grote Avontuur
Met Pim & Pom neemt Gioia Smid deel aan de internationale competitie voor films voor jongeren. De langspeelfilm vertelt het verhaal van de katten Pim en Pom die door de nichtjes van hun bazin voor de eerste keer in de stad belanden. Hun vriendschap wordt op de proef gesteld wanneer de katten verdwalen en hun weg moeten terug vinden. Het verhaal is gebaseerd op de personages van Mie Bouhuys en de tekeningen van Fiep Westendorp. Tien jaar na haar dood komen de eenvoudige maar briljante tekeningen van Westendorp weer tot leven in een kleurrijk decor en met onsterfelijke figuren als haar typische katten, de krullevaar uit Pluk en de Petteflet en haar komische paarden. “Een hartverwarmende en aaibare familiefilm”, zoals de film zelf wordt aangekondigd.
Aya de Yopougon
De film Aya de Yopougon van Marguerite Abouet en Clément Oubrerie – een bewerking van de gelijknamige strip – wordt buiten competitie vertoond. De film vertelt het verhaal van Aya, een leergierig meisje uit Abidjan dat haar dagen verdeelt tussen school, haar familie en haar beste vriendinnen. De film biedt een inkijk in het leven van opgroeiende meisjes in Afrika eind jaren ’70. We volgen Aya en haar vriendinnen op hun ontdekkingstocht van studies, emancipatie en ontmoetingen met mannen. De frisse en opbeurende film is een geslaagde vertaling van de gelauwerde stripreeks met zijn uitgediepte karakterschetsen, spitse dialogen en eenvoudige en kleurrijke tekenstijl met prachtige en gedetailleerde decors.
Ernest et Célestine De film Ernest et Célestine wordt hernomen op Anima waar je deze voor een laatste keer op groot scherm kan zien. De prent van Fransman Benjamin Renner en Belgen Stéphane Aubier en Vincent Patar verhaalt over de onwaarschijnlijke band tussen Célestine, een dromerige en artistieke muis, en de poëtische en muzikale beer Ernest. Hun vriendschap gaat in tegen alle regels van de natuur waar muizen en beren nooit contact hebben. Deze parabel over vooroordelen – gebaseerd op de kinderboeken van Brusselse schrijfster Gabrielle Vincent – dingt dit jaar mee naar een Oscar. Het regiewerk van bezieler Benjamin Renner en de twee Belgische regisseurs (die hun kunde al bewezen met de animatiereeks Paniek In Het Dorp), de betoverende tekeningen in kinderboekenstijl en de bijzondere muziek van Vincent Courtois maken van Ernest et Célestine een hartverwarmende prent.
Manneke Maan De Duitse animatiefilm van Stephan Schesch vertelt het verhaal van Manneke Maan, die ’s nachts vanop de maan over de kinderen waakt. Op een dag besluit hij een komeet te volgen richting aarde, om er plezier te maken met de mensen. Hij stort neer in een kleurrijk bos, waar hij zich vergaapt op de schoonheid van onze planeet. Er is echter een gemene president die hem op het spoor is gekomen en gevangen wil nemen. Manneke Maan moet op de vlucht. De kinderen worden ongerust: Waar is hij toch heen? Manneke Maan ademt melancholie en is een oprecht “schoon” verhaal vol wijsheid en poëzie. Naar het boek “De drie rovers” van Tomi Ungerer.
Stap maar op mijn Bezemsteel en andere verhalen
Van de makers van ‘De Gruffalo’ komt het verhaal over een lieve heks, gebaseerd op het populaire prentenboek ‘Room on the Broom’ van Julia Donaldson (tekst) en Axel Scheffler (tekeningen). Het vriendelijke heksje neemt maar al te graag passagiers mee op haar bezemsteel. Dankzij bevriende dieren kan de heks ontsnappen aan een gevaarlijke draak. Dat verdient een beloning! De allerkleinsten zullen dol zijn op dit magisch verhaal over vriendschap en familie. De film won onder meer de Cristal voor Beste TV-productie op het Animatiefilmfestival van Annecy (2013). ‘Stap Maar op Mijn Bezemsteel’ wordt voorafgegaan door 4 fijne woordeloze films: ‘Macropolis’, ‘De Kleine Vogel en het Blad’, ‘De Mol aan Zee’ en ‘Kiekje’, de winnaar van de KETNET Prijs op IKL 2012.
Best of Shorts 7 : Bande de givrés
Een leuke verzameling van recente kortverhalen. In ‘La Bûche de Noël’ krijgen we een grappig kerstverhaal voorgeschoteld. Cowboy en Indiaan kunnen niet pikken dat Paard gebeld heeft naar de Kerstman om al de kerstcadeautjes af te bellen. Tijd om in actie te treden dus! ‘Le Père Frimas’ van Youri Tcherenkov heeft een heel andere visuele stijl. Vader Frimas zorgt al jaren probleemloos voor zijn besneeuwde vallei, tot de verschrikkelijke Sylvain komt opdagen. Het programma wordt afgerond met nog twee andere kortfilms: ‘Mille-pattes et Crapaud’ en ‘The New Species’
Le Père Frimas, Youri Tcherenkov
14-18 De Groote Oorlog in Animatie
Honderd jaar geleden begon ‘de Groote Oorlog’, dat altijd al een bron van inspiratie is geweest voor schrijvers, filmmakers en schilders. Het programma kwam tot stand onder gemeenschappelijke impuls van drie animatiefilmfestivals: Anima Brussel, het Festival international du film d’animation Annecy en het Internationales Trickfilm-Festival Stuttgart. Anima selecteerde negen films, waarvan de oudste (‘War Game’) van 2001 dateert. Elke kortfilm pakt het thema op een eigenzinnige manier aan. ‘Lettres de femmes’ van Augusto Zanovello ziet er alvast veelbelovend uit.
(MM/PS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier