5 beste vertolkingen in films van Darren Aronofsky

Darren Aronofsky staat al even in de belangstelling door de controverse rond zijn nieuwe film ‘Noah’. Maar Aronofsky is ook dé regisseur die de carrière van een acteur kan opwaarderen. Indiewire lijstte enkele opmerkelijke vertolkingen in zijn films op.

Sean Gullette als Maximillian Cohen in ‘Pi’ (1998)

Aronofsky maakt zijn debuut als regisseur met de zelfgeschreven psychologische thriller ‘Pi’. Gullette schreef mee aan het script en vertolkte de hoofdrol in het verhaal. Max krijgt na een zonnesteek een dwangmatige obsessie voor patronen in numerieke reeksen. Het wordt steeds erger wanneer hij hallucinaties krijgt en helemaal paranoia wordt. Hij gaat op zoek naar het getal dat alle patronen die gevonden zijn in de natuur oplost. Gullette verliest zich helemaal in zijn rol, waardoor de film een waar succes wordt en het regiedebuut van Aronofsky verschillende prijzen wint op internationale festivals.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ellen Burstyn als Sara Goldfarb in ‘Requiem for a Dream’ (2000)

Burstyn belichaamt in deze film de eenzame, aan tv verslaafde moeder van heroïneverslaafde Harry (Jared Leto). In de film droeg de 68-jarige (!) actrice een fatsuit van 18 kilogram en viel ze zelf nog eens 4,5 kilogram af voor het einde van de film waar ze in een psychiatrisch ziekenhuis uitgehongerd terecht komt. Het personage Sara wil namelijk veel afvallen zodat ze terug in haar rood kleedje van vroeger zou kunnen. Ze probeert haar ideale gewicht te bereiken door speed te gebruiken, maar wordt al snel verslaafd aan het goedje. Burstyn gooide zichzelf helemaal in de rol en liet Sara’s wanhoop, ambities en angsten van het scherm spatten. Ze kreeg dan ook een verdiende Oscarnominatie voor haar prestatie in ‘Requiem for a Dream’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hugh Jackman als Tomas/Tommy/Tom Creo in ‘The Fountain’ (2006)

In ‘The Fountain’ neemt Jackman drie rollen op zich: een veroveraar uit de 16e eeuw op zoek naar de Boom des Levens, een wetenschapper die zijn vrouw wil genezen van een hersentumor en een kale astronaut uit de verre toekomst die de Boom des Levens naar het universum begeleidt. De drie mannen zijn dezelfde in een andere tijd, en dat weet Jackman op een goede manier weer te geven in zijn personages.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Mickey Rourke als Randy ‘The Ram’ Robinson in ‘The Wrestler’ (2008)

Rourke speelt de fysiek geruïneerde en emotioneel gebroken professionele worstelaar. De acteur is zelf ooit professionele bokser geweest met een reputatie en verschillende arrestaties op zijn naam. De achtergrond van Rourke geeft het personage in ‘The Wrestler’ nog een extra dimensie. Bovendien zette hij zich voor de volle honderd procent in en stelde zich evengoed kwetsbaar op. Rourke kreeg daardoor een Oscarnominatie voor zijn acteerwerk. Daarmee wordt de boodschap uit de ‘The Wrestler’ nog eens extra bevestigd: iedereen verdient een tweede kans.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Natalie Portman als Nina Sayers in ‘Black Swan’ (2010)

Portman was al even bekend bij het grote publiek, maar kende met haar vertolking in ‘Black Swan’ haar echte internationale doorbraak. Ze onderging een hele transformatie voor de film zodat niemand zou twijfelen aan haar als ballerina. Portman zette zowel de witte zwaan, een verlegen, naïef meisje dat het ver wil schoppen in de balletwereld, als de zwarte zwaan met een donkere, koude persoonlijkheid die alles doet om haar ambities te bereiken, perfect neer. Ze zorgde op die manier voor een angstaanjagend, maar oerdegelijk personage dat je blik vasthoudt tot het einde. Portman kreeg hiermee haar eerste Oscar in handen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(FL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content