‘Welke tv-bons durft jonge makers online te laten experimenteren?’

Kwaliteitsvolle internetvideo’s zijn een opportuniteit voor tv-zenders, schrijven Anthony Bosschem en Tom Mahy van de online talkshow Zwijgen is geen optie. ‘Een uur televisie op de VRT kost 57.000 euro. Voor die prijs maken wij 25 afleveringen.’

Elke week een lang gesprek met een interessante gast over zijn of haar engagement. Dat is in het kort het opzet van Zwijgen is geen optie, de onlinetalkshow waar we een goed jaar geleden mee begonnen zijn. Op Radio 1 noemen ze het ‘een geweldige vlogcast’, Knack spreekt over ‘de beste talkshow die je niet op tv ziet’.

Dat laatste willen we veranderen door de uitzendrechten van het eerste seizoen Zwijgen is geen optie te koop aanbieden op eBay. 26 lange, diepgaande gesprekken met fantastische mensen als Jonathan Holslag, Michael Van Peel, Murielle Scherre en Wouter Torfs. U kunt bieden vanaf 99 cent.

Financieel hebben we weinig te winnen bij deze verkoop, maar het is het statement dat telt. We merken in onze omgeving dat tv-kijkers geen YouTube-content consumeren en YouTube-adepten geen tv meer kijken. Door de uitzendrechten praktisch weg te schenken, hopen we een nieuw publiek te inspireren met de verhalen van onze 26 idealisten.

Welke tv-bons durft jonge makers online te laten experimenteren?

Tegelijk hopen we ook tv-zenders te inspireren, omdat we dromen van een lokaal platform voor straffe onlinetelevisie. Een open variant van VRT NU of Stievie, waar lokale makers eerlijke prijzen kunnen verdienen met kwaliteitsvolle content.

De manier waarop we vandaag werken, via YouTube, is nog niet leefbaar. De advertentietarieven zijn te laag wanneer je kwaliteitsvolle content wil maken voor een Nederlandstalig publiek. Eigenlijk staan we enkel op YouTube omdat we daar aan niemand toestemming moeten vragen om te kunnen beginnen. Geen lang pitchproces of hoepeltjes om door te springen. Alleen wij, onze beperkingen en de goesting om dingen te maken.

Noem ons een nieuwe generatie makers, die het geduld niet heeft voor lange voortrajecten – we kunnen het weten, want we hebben onze kilometers langs de productiehuizen al afgedweild – als we nu en hier alles hebben om eraan te beginnen.

Noem ons een nieuwe generatie makers, die het geduld niet heeft voor lange voortrajecten.

Maar kwaliteitsvolle online video is vooral een opportuniteit voor zenders, uitgevers en productiehuizen. Want wie vandaag jonge makers de ruimte biedt om te experimenteren online, is morgen de grootste kweekvijver voor talent. De vraag is alleen: wie durft?

Of dat dan geen groot risico is voor een tijd waarin elke euro telt? Niet als u weet dat een uur televisie volgens het VRT-jaarverslag 57.000 euro kost. Voor die prijs maken wij 25 afleveringen Zwijgen is geen optie. Dat verschil is groot genoeg om populistisch te roepen dat tv ten onder zal gaan aan online video. Tenzij de twee werelden de handen in elkaar slaan.

In afwachting doen wij het via YouTube en eBay. Jammer genoeg komt de 10 procent commissie die we straks betalen op de verkoop zo toch weer bij den Amerikaander terecht.

Bieden op het eerste seizoen van Zwijgen is geen optie kan hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content