De feiten

Op 5 januari plaatst Netflix zonder veel poespas een nieuwe serie online, The End of the F***ing World, die daarvoor op het Britse Channel 4 liep. De plot in het kort: de zeventienjarige James (Alex Lawther) denkt dat hij een psychopaat is en loopt samen metzijn grofgebekte klasgenootje Alyssa (Jessica Barden) van huis weg. Overal waar ze komen, laten ze een spoor van vernieling achter. De reeks is opvallend kort - de acht afleveringen schommelen elk rond de twintig minuten - en dus een aantrekkelijke hap in het overaanbod aan series.
...

Op 5 januari plaatst Netflix zonder veel poespas een nieuwe serie online, The End of the F***ing World, die daarvoor op het Britse Channel 4 liep. De plot in het kort: de zeventienjarige James (Alex Lawther) denkt dat hij een psychopaat is en loopt samen metzijn grofgebekte klasgenootje Alyssa (Jessica Barden) van huis weg. Overal waar ze komen, laten ze een spoor van vernieling achter. De reeks is opvallend kort - de acht afleveringen schommelen elk rond de twintig minuten - en dus een aantrekkelijke hap in het overaanbod aan series. De lovende reacties en dito recensies volgen snel. De balans van humor en verdriet wordt geprezen, net als de soundtrack van Graham Coxon (Blur), de sterke acteerprestaties van de twee hoofdrolspelers en de geestige bijrollen. Opvallend veel media vergelijken de reeks met de films van Wes Anderson, maar ook Thelma and Louise, Bonnie and Clyde en Badlands passeren de referentierevue. Dat de reeks aanvankelijk 100 procent haalt op Rotten Tomatoes, een website die recensies van andere websites en media verzamelt en de quoteringen bij elkaar optelt, doet de hype alleen nog maar meer exploderen. Voor la petite histoire: op dit moment haalt The End of the F***ing World nog steeds 98 procent.Zodra Cecilia Verheyden, regisseur van de Vlaamse tienerreeks WTFock - gestileerd als wtFOCK -, James en Alyssa zo ongemakkelijk naast elkaar zag staan, had The End of the F***ing World er een fan bij. 'Teenage drama is altijd mijn dada geweest', lacht ze. 'De reeks sprak mij bovendien aan omdat ze niet zo'n gigantisch epos is als House of Cards. Als je aan zo'n reeks begint, weet je dat je voor ettelijke weken vertrokken bent. Dat idee alleen al geeft mij meteen stress. Maar deze reeks is compact en overzichtelijk. Het is steevast mijn antwoord als vrienden met weinig tijd mij vragen welke reeks ze moeten checken.'Het format - de lengte van een film, maar opgedeeld in afleveringen - maakte van The End of the F***ing World bovendien een event. 'In de tijd dat je normaal één keer naar de bioscoop gaat, heb je nu een reeks gebinget. Je serie zo in de markt zetten is een slim idee als je jongeren wil bereiken. Ik denk en hoop dat dat format in de toekomst nog vaker zal worden ingezet. Meer zelfs, dit soort korte series zou voor veel jongeren weleens de film kunnen vervangen.'The End of the F***ing World is inmiddels de grootste hype voorbij, maar blijft wel hangen, zegt Verheyden op basis van haar ervaringen op de set van WTFock. 'De reeks komt nog regelmatig ter sprake, als de acteurs elkaar series aanraden.'Dat er een tweede reeks komt, is na de hype van de eerste niet zo verwonderlijk, maar tegelijk een risico. Het afgelopen tv-jaar leverde ons meerdere matige vervolgseizoenen op van goede reeksen, zoals 13 Reasons Why en Westworld. Ook Verheyden is geen voorstaander van nog meer The End of the F***ing World. 'Na de laatste aflevering wil je weten hoe het de personages vergaat, dat is waar, maar dan laat ik het verhaal liever in mijn fantasie verder gaan. Mocht ik op voorhand hebben geweten dat de reeks meerdere seizoenen zou krijgen, had mij dat wellicht ontmoedigd om eraan te beginnen.'