Harmony of Difference, zo heet de zes suites tellende ep waarmee Washington een verlengstuk breit aan zijn succesvolle driedubbelaar The Epic (2015). Dat gebeurt via Young Turks, waar onder meer The xx en FKA twigs thuis zijn, en niet via Brainfeeder, het label van zijn maatje Flying Lotus. Is Kamasi Washington uit het moederschip gevlogen?
...

Harmony of Difference, zo heet de zes suites tellende ep waarmee Washington een verlengstuk breit aan zijn succesvolle driedubbelaar The Epic (2015). Dat gebeurt via Young Turks, waar onder meer The xx en FKA twigs thuis zijn, en niet via Brainfeeder, het label van zijn maatje Flying Lotus. Is Kamasi Washington uit het moederschip gevlogen? Kamasi Washington: FlyLo en Brainfeeder hebben me een geweldige springplank geboden door The Epic uit te brengen. Dankzij hen heb ik mijn droom kunnen verwezenlijken. Maar nieuwe tijden betekenen ook nieuwe horizonten en nieuwe allianties. De muziek heb ik geschreven voor een project tijdens de biënnale van het Whitney-museum in New York. Het is een audiovisuele installatie waarvoor ik heb samengewerkt met regisseur A.G. Rojas, die nauw verbonden is aan Young Turks, en zij waren van in het begin heel enthousiast om het project mee te ondersteunen. Washington: Terrace is de drijvende kracht achter het project, en ik wil niet voor mijn beurt praten. Laat de uitkomst voorlopig een verrassing zijn. Maar we kennen elkaar al heel lang, dus vertrouw me wanneer ik zeg dat de ambitie van Terrace nooit minder dan indrukwekkend is. Washington: Of wat hangt daar in de lucht, wil je zeggen? (lacht) Vrijheid, daar heeft het vooral mee te maken. South Central is een relatief klein gebied, heel ver weg van de muziekindustrie in New York, wat ons lang heeft toegelaten onder de radar te werken en vrijuit te experimenteren. Hiphop, jazz, soul, gospel, je vindt het er allemaal samen op een zakdoek. Wat Greenwich Village was voor New York in de jaren zestig, is South Central vandaag voor LA. Washington: Dat Gent een heel mooie stad is, en Gent Jazz een gezellig festival. Na onze show heb ik Sons of Kemet zien spelen op het zijpodium, dat is me ook bijgebleven. Washington: Echt? Fijn zo, ik kijk ernaar uit! Shabaka is een goede saxofonist en een gepassioneerde kerel, ik hou ervan dat zijn projecten elk een unieke persoonlijkheid hebben. Een gelijkgestemde ziel? Ja hoor, dat mag je gerust noteren.