Jazzvernieuwer Kamasi Washington: ‘Gent is een heel mooie stad’

Kamasi Washington, jazzvernieuwer uit LA, staat voor het tweede jaar op rij op Gent Jazz.

Harmony of Difference, zo heet de zes suites tellende ep waarmee Washington een verlengstuk breit aan zijn succesvolle driedubbelaar The Epic (2015). Dat gebeurt via Young Turks, waar onder meer The xx en FKA twigs thuis zijn, en niet via Brainfeeder, het label van zijn maatje Flying Lotus. Is Kamasi Washington uit het moederschip gevlogen?

Kamasi Washington: FlyLo en Brainfeeder hebben me een geweldige springplank geboden door The Epic uit te brengen. Dankzij hen heb ik mijn droom kunnen verwezenlijken. Maar nieuwe tijden betekenen ook nieuwe horizonten en nieuwe allianties. De muziek heb ik geschreven voor een project tijdens de biënnale van het Whitney-museum in New York. Het is een audiovisuele installatie waarvoor ik heb samengewerkt met regisseur A.G. Rojas, die nauw verbonden is aan Young Turks, en zij waren van in het begin heel enthousiast om het project mee te ondersteunen.

Nieuwe tijden betekenen ook nieuwe horizonten en nieuwe allianties

Je bent deze zomer ook nog op een andere plaat te horen: The Sounds of Crenshaw, Vol. 1, van The Pollyseeds, een nieuw collectief dat is samengesteld door muzikant en producer Terrace Martin. Wat mogen we verwachten?

Washington: Terrace is de drijvende kracht achter het project, en ik wil niet voor mijn beurt praten. Laat de uitkomst voorlopig een verrassing zijn. Maar we kennen elkaar al heel lang, dus vertrouw me wanneer ik zeg dat de ambitie van Terrace nooit minder dan indrukwekkend is.

Crenshaw is een buurt in het zuiden van Los Angeles. Onder meer jij, Terrace Martin, Flying Lotus en Thundercat zijn er opgegroeid. Wat zit daar in het water?

Washington: Of wat hangt daar in de lucht, wil je zeggen? (lacht) Vrijheid, daar heeft het vooral mee te maken. South Central is een relatief klein gebied, heel ver weg van de muziekindustrie in New York, wat ons lang heeft toegelaten onder de radar te werken en vrijuit te experimenteren. Hiphop, jazz, soul, gospel, je vindt het er allemaal samen op een zakdoek. Wat Greenwich Village was voor New York in de jaren zestig, is South Central vandaag voor LA.

Je bent deze zomer voor het tweede jaar op rij te gast op Gent Jazz. Wat herinner je je van de vorige passage?

Washington: Dat Gent een heel mooie stad is, en Gent Jazz een gezellig festival. Na onze show heb ik Sons of Kemet zien spelen op het zijpodium, dat is me ook bijgebleven.

Dan ben je waarschijnlijk blij om te horen dat Shabaka Hutchings van Sons of Kemet dit keer ook van de partij is, met zijn Zuid-Afrikaanse band The Ancestors.

Washington: Echt? Fijn zo, ik kijk ernaar uit! Shabaka is een goede saxofonist en een gepassioneerde kerel, ik hou ervan dat zijn projecten elk een unieke persoonlijkheid hebben. Een gelijkgestemde ziel? Ja hoor, dat mag je gerust noteren.

Harmony of Difference

Uit deze zomer via Young Turks.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content