Een half uurtje, meer was er niet nodig om alle 6.000 tickets (aan 80 euro per stuk) voor dag acht van Gent Jazz de deur uit te krijgen. De naam Sting spreekt dus nog steeds tot de verbeelding, zeker als die een 'best of' komt serveren. Opvallend was het: al om 18u stond een lange rij wachtenden aan te schuiven om het festivalterrein binnen te raken, iets dat nog maar zelden gezien was tijdens deze Gent Jazz.
...

Een half uurtje, meer was er niet nodig om alle 6.000 tickets (aan 80 euro per stuk) voor dag acht van Gent Jazz de deur uit te krijgen. De naam Sting spreekt dus nog steeds tot de verbeelding, zeker als die een 'best of' komt serveren. Opvallend was het: al om 18u stond een lange rij wachtenden aan te schuiven om het festivalterrein binnen te raken, iets dat nog maar zelden gezien was tijdens deze Gent Jazz. Of was het omdat Stef Kamil Carlens er na zijn passage in het populaire televisieprogramma Liefde voor muziek plots een grote schare fans bij heeft gekregen? De Antwerpse rasmuzikant begon om stipt 18u30 aan zijn set in een al bijna volgelopen tent. Het deed hem zichtbaar plezier, de goesting spatte haast letterlijk van zijn gezicht af. De set werd meteen strak ingezet met de swingende klassieker Thinking about you all the time, een van zijn grootste hits met Zita Swoon. Die dateert alweer uit 2004, maar bleek op Gent Jazz op wonderbaarlijke wijze de tand des tijds te hebben doorstaan. Carlens liet zich aan de Bijloke bijstaan door een contrabassist, een harpiste, drums, synths en hijzelf op gitaar. En dan sprongen de toetseniste en harpiste hier en daar ook nog eens bij op backing vocals. Het zorgde voor een dynamische set, met veel afwisseling tussen amusement (de funky disco van Hot Hotter Hottest) en vertedering (Empty World, een hulde aan de tien jaar geleden overleden Yasmine). Het aandachtige publiek, waarin we ook Tom 'Admiral Freebee' Van Laere mee zagen knikken op de maat, zag dat het goed was. De sfeer was los en amicaal. Tot... ...Tot stilaan het nieuws doorsijpelde dat Sting - de reden waarom al deze mensen hier stonden - zijn show voor vanavond afgezegd had. Door gezondheidsproblemen, zo viel te lezen op de Facebookpagina van Gent Jazz. Verder viel er online nergens bevestiging van dat nieuws te rapen en ook op het terrein werd er nergens melding van gemaakt. Zo kwam het dat een deel van het publiek nog onwetend in de tent naar Stef Kamil Carlens zat te turen, terwijl rondom die tent een vuurtje begon te lopen onder de aanwezigen. Zou het? En ja hoor, iets later liep het persbericht binnen: this ain't a joke. Heel jammer voor de man die op de bühne een topset aan het afleveren was, maar naar het einde van zijn optreden toe was er nog maar één topic: Sting komt niet, wat nu?!Het slechte nieuws werd vervolgens bevestigd door presentator Mark Lefever. Omdat de afzegging pas zo laat kwam, kon er geen vervanger meer voorzien worden. Het volgende optreden, dat van Novastar om 20u30, zou dus meteen als de hoofdschotel van de avond fungeren. Het publiek reageerde eerder begrijpend, zelfs gelaten. De sfeer op het terrein was er een van ontgoocheling, maar op een beschaafde manier. Sting (en Gent Jazz) mag dankbaar zijn dat hij welopgevoede fans heeft. De drank ging zo mogelijk nog vlotter over de toonbank, en maar weinig mensen keerden naar huis. Ze hadden geen ongelijk, want Joost Zweegers van Novastar greep zijn kans met beide handen. Bij zijn intrede vertelde de Nederlandse Belg dat hij even teleurgesteld was als iedereen en bedankte hij de aanhoorders voor hun vertrouwen - 'Bedankt om te blijven!' - om vervolgens zijn set in te zetten met... I can't stand losing you. Een cover van The Police, ja. Hij bracht het solo op gitaar, met die zuivere stem van hem, doorleefd en gepassioneerd. Een luid applaus was zijn deel. Vervolgens verscheen zijn band mee op het podium en schoof Zweegers achter zijn piano voor Never Back Down en Because. Ogen dicht en smijten, dat is wat de in Antwerpen residerende liedjesschrijver deed. Bij elke song werd de sfeer onder de toeschouwers positiever en vrolijker. Het was dan niet Sting, maar zijn Belgische equivalent, een man met een even prachtig stemgeluid, topsongs en een topband - met een uitblinkersrol op gitaar en pedal steel voor Reinhard Vanbergen, ook bekend van Das Pop.'Wauw, die gast heeft meer hits dan Sting, ik ken bijna al die nummers', hoorden we een toeschouwer naast ons zeggen. Een boutade, maar eentje die wel iets aangeeft, want inderdaad: pas wanneer je een concert van Novastar meemaakt, besef je hoeveel van zijn nummers tot het Belgische cultureel patrimonium behoren. De uitgesponnen versie van Mars Needs Woman bijvoorbeeld: wereldklasse. Lost and blown away en Caramia, twee toppers van zijn debuutplaat Novastar die negentien jaar geleden uitkwam, stonden nog steeds als een huis. When the lights go down on the broken hearted, waarin knappe bass- en drumsolo's verwerkt werden, bleek een voltreffer. En dan moest zijn grootste hit nog komen: Wrong werd luidkeels meegezongen door een publiek dat toegewijd bleef luisteren. Novastar ontpopte zich zo tot een meer dan waardige nieuwe hoofd-act én vervanger van Sting. 'Bedankt voor het enthousiasme!' zei Joost Zweegers na afloop nog eens. Eén minpuntje: de bisronde die erop volgde, was wat flets. Met nog een cover van, pakweg, Sting had Novastar misschien wel een vijf sterrenrecensie kunnen scoren.De avond, die er nochtans eentje in mineur beloofde te worden, werd feestelijk afgesloten op de Garden Stage, die richting uitgang ligt. Doorgaans wandelen de mensen - zeker als het een wat ouder publiek betreft - daar nogal snel voorbij. Dit keer bleven de meesten staan. Dat was volledig de verdienste van Jaguar Jaguar. Dat is een piepjonge Antwerpse band, maar my god, wat hebben ze métier. Nu al. De typisch Antwerpse branie is bij deze vijf jonkies niet eens misplaatst. De kekke danspasjes, de aanstekelijke synthmotiefjes, de funky baslijnen, de lijzige, aan Paul Banks verwante zang van Emiel Raeymaekers: het plaatje klopte. Dit jonge vijftal was op geen foutje te betrappen, alsof ze al een tiental jaren meedraaien. In vergelijking met hun show die we begin dit jaar zagen in een uitverkochte AB Club, viel op hoezeer Jaguar Jaguar geëvolueerd is. Daar in Brussel was het allemaal nog wat braafjes en soms te vlak, enkele maanden later in Gent kwamen ze zelfverzekerder voor de dag, en durfden ze tijdens hun catchy popsongs al eens zijpaadjes in te slagen. Zoals hun nieuwste single debiteert: You Got Me. Akkoord, veel jazz viel er niet te bespeuren op deze achtste dag van Gent Jazz, en dan stuurde Sting ook nog eens zijn kat. Toch werd het nog een geslaagde festivalavond, met dank aan de mannen van 't Stad.