Birth of the Cool (uitgebracht in 1957)

Tussen 1948 en 1950 leidt Miles een negenkoppig ensemble dat de energieke bebop een nieuwe richting uitstuurt. De flitsende solo's en nerveuze tempo's maken plaats voor rijke arrangementen en ongebruikelijke instrumentale kleuren.

'Round About Midnight (1957)

Een van de gaafste opnames van The First Great Quintet (Miles, trompet; John Coltrane, tenorsax; Red Garland, piano; Paul Chambers, bas en Philly Joe Jones, drums). Wie dit lust, zal ook smullen van Cookin' (1956), Relaxin' (1958),Workin' (1959) en Steamin' (1961).

Miles Ahead (1957)

In mei 1957 begint Davis aan een project dat hem incontournable maakt: arrangementen en twee oorspronkelijke composities van zijn vriend Gil Evans. Het repertoire laveert tussen klassiek, etnische muziek, pop en jazz. Een artistieke én commerciële triomf.

Kind of Blue (1959)

Dat Ene Verplichte Album van Miles Davis, en een nieuwe Grote Sprong Voorwaarts voor Miles, die een grotere nadruk legt op melodie en minder op halsbrekende akkoordenreeksen. 'Het monstre sacré, en niet voor niets de bestverkopende jazzplaat uit de geschiedenis', zei Michael Cuscuna, de grootste producer van de jazzbusiness, er ooit over in Knack Focus. 'Klinkt nog altijd even modern.'

Miles Smiles (1967)

Het beste album van The Second Great Quintet (Miles, trompet; Wayne Shorter, tenorsax; Herbie Hancock, piano; Ron Carter, bas; Tony Williams, drums), net voor hij Jimi Hendrix, Sly Stone en fusion ontdekte.

Bitches Brew (1970)

Scheurende gitaren! Monstrueuze jams! Spuuglelijke hoezen! De grote uitverkoop van Miles Davis begint hier. Uit drie kolkende studiodagen puurt Miles de hoeksteen van wat de jazzfusion zal worden. Goe vur in den otto.

(FG/BC)

Tussen 1948 en 1950 leidt Miles een negenkoppig ensemble dat de energieke bebop een nieuwe richting uitstuurt. De flitsende solo's en nerveuze tempo's maken plaats voor rijke arrangementen en ongebruikelijke instrumentale kleuren.Een van de gaafste opnames van The First Great Quintet (Miles, trompet; John Coltrane, tenorsax; Red Garland, piano; Paul Chambers, bas en Philly Joe Jones, drums). Wie dit lust, zal ook smullen van Cookin' (1956), Relaxin' (1958),Workin' (1959) en Steamin' (1961). In mei 1957 begint Davis aan een project dat hem incontournable maakt: arrangementen en twee oorspronkelijke composities van zijn vriend Gil Evans. Het repertoire laveert tussen klassiek, etnische muziek, pop en jazz. Een artistieke én commerciële triomf.Dat Ene Verplichte Album van Miles Davis, en een nieuwe Grote Sprong Voorwaarts voor Miles, die een grotere nadruk legt op melodie en minder op halsbrekende akkoordenreeksen. 'Het monstre sacré, en niet voor niets de bestverkopende jazzplaat uit de geschiedenis', zei Michael Cuscuna, de grootste producer van de jazzbusiness, er ooit over in Knack Focus. 'Klinkt nog altijd even modern.'Het beste album van The Second Great Quintet (Miles, trompet; Wayne Shorter, tenorsax; Herbie Hancock, piano; Ron Carter, bas; Tony Williams, drums), net voor hij Jimi Hendrix, Sly Stone en fusion ontdekte.Scheurende gitaren! Monstrueuze jams! Spuuglelijke hoezen! De grote uitverkoop van Miles Davis begint hier. Uit drie kolkende studiodagen puurt Miles de hoeksteen van wat de jazzfusion zal worden. Goe vur in den otto.(FG/BC)