1Ella Fitzgerald
...

1Ella Fitzgerald The Complete Ella Fitzgerald Song Books 2Robbie Williams Swing when you're winning 3Moloko Statues 4Kylie Minogue Fever 5Rufus Wainwright Poses 6Mathilde Santing To others to one 7Air The Virgin Suicides (soundtrack) 8Moby 18 9Zero 7 Simple Things 10Philip Glass The Hours (soundtrack)Omdat we weten dat u een gezonde dosis kitsch wel kan appreciëren (u zit ongetwijfeld net als ons te wachten op de verzamelbox van Zondag Josdag), geven we vijf exemplaren van het schitterende boek Rock Dreams weg. Als u nog geen koffietafel hebt, is het nu tijd om er één te halen (code 01). Het ware rock-'n-rollleven zal u natuurlijk alleen maar opsnuiven als u eens buitenkomt. Vandaar: vijf duotickets voor Aroma Night op 30/1 (code 02), vijf tickets voor Breakdown op 6/2 (code 03), vijf duotickets voor Next op 7/2 (code 04) en vijf duotickets voor Groove Sanctuary op 13/2 (code 04). Surf naar www.focusknack.be of stuur een gele briefkaart naar Gwenny Mestdagh, Focus Knack, Meiboomlaan 33, 8800 Roeselare. Er komt een moment in het leven van iedere Hollywoodactrice dat ze 'serieus' wil worden genomen. Dat gebeurt dan meestal door a) een niet voor de hand liggend personage te spelen en b) haar looks naar de knoppen te helpen. De laatste die de bocht heeft genomen, is Charlize Theron. In Monster (dat bij ons later op het jaar in de zalen komt) speelt de 28-jarige actrice Aileen Wournos, een prostituee die in 2002 in Florida werd geëxecuteerd omdat ze zes mannen had vermoord. Niet alleen is dit karakter gewaagd, met haar vale huid en opgezwollen lichaam is Theron ook nauwelijks nog te herkennen. Een rol als deze is niet alleen goed voor je street credibility, de combinatie 'dramatisch personage + diva die haar imago op het spel zet' doet het ook uitstekend bij prijsuitreikingen. Verleden nacht zijn de oscarnominaties bekendgemaakt; bij het ter perse gaan wisten we nog niet wie er mag beginnen hopen, maar het moet toch al serieus zijn misgelopen mocht Charlize Theron naast een nominatie hebben gegrepen. Getuige daarvan dit overzichtje van het recente verleden. Nicole Kidman ( The Hours, 2002) De Australische actrice leerde voor haar rol als Virginia Woolf rechtshandig schrijven, koos een spuuglelijke garderobe uit en werd schier onherkenbaar dankzij een valse neus. Resultaat: oscar voor beste actrice. Halle Berry ( Monster's Ball, 2001) Haar prestatie als getraumatiseerde weduwe die aanpapt met een racistische cipier bezorgde Berry een oscar (en de wereld een van de vreemdste dankwoorden ooit). Renee Zellweger ( Bridget Jones's Diary, 2001) Zellweger kwam ettelijke kilo's bij en werd dubbel zo irritant, maar ze kreeg wel een nominatie voor haar rol als 's werelds meest geliefde wandelende neurose. Hillary Swank ( Boys don't cry, 1999) Een uitzondering, want Swank, die een meisje speelt dat zich als jongen verkleedt, was nauwelijks bekend toen ze een oscar kreeg. En ze is sindsdien ook niet echt doorgebroken. Angelina Jolie ( Girl Interrupted, 1999) Een personage dat mentaal gestoord is en een grote mond heeft, die oscar (voor beste bijrol) kon Jolie niet ontglippen. Wellicht heeft de actrice zich echter iets te hard ingeleefd, want sindsdien kwam ze meer in het nieuws door haar gedrag dan door haar films. Demi Moore ( G.I. Jane, 1997) Moore scheerde zich kaal, pompte haar spieren op en liet zich meermaals vernederen in dit drama over een vrouw die bij de elitetroepen wil, maar meer dan wat gegniffel leverde haar dat niet op. Neen, die wint haar geloofwaardigheid nooit meer terug. (S.W.)