Dinsdag 29/12, 23.00 - Canvas. Stephan Elliott met Terence Stamp, Hugo Weaving, Guy Pearce. AUS 1994.
...

Dinsdag 29/12, 23.00 - Canvas. Stephan Elliott met Terence Stamp, Hugo Weaving, Guy Pearce. AUS 1994. Twee dragqueens en een transseksueel trekken in een tweedehands bus door de Australische outback: voilà de plot van deze campy feelgoodfilm. Deze roadmovie met cultallure schreef zelfs olympische geschiedenis omdat hij ervoor zorgde dat tijdens de openingsceremonie van de Spelen in Sydney 2000 enkele drags mee mochten paraderen. In de discipline elegantie met pruik en boa gaat het goud alvast naar Terence Stamp voor zijn showstelende tragikomische vertolking van Bernadette, een travestiet met als credo ' no more fucking ABBA'. Stamp, zeventig intussen, kent de ups en downs van het beroep acteur als geen ander. Op zijn vierentwintigste kreeg hij net geen Oscar voor Billy Bud, maar het coole icoon van de Britse angry young men uit de jaren 60 kende enkele jaren later ook controverse met de stalkingsthriller The Collector. Nadien volgden films met Pasolini en Fellini, een hoop rollen als ijselijke snoodaard, een rits miskleunen en een tienjarige bezinning in een Indische ashram. Welke look Stamp nastreefde voor Bernadette? Jacqueline Bisset met de wenkbrauwen van Brooke Shields. Samen met Mitzi (Hugo Weaving) en Felicia (Guy Pearce) stapt deze eenzame grande - euhm - dame in Sydney in een zilvergrijze toerbus op zoek naar avontuur en liefde in het ruige, zongebrande hinterland op hun weg naar hun cabaret-optreden in Alice Springs. 'Florence of Arabia', zo dubde regisseur Stephan Elliott het script van deze saga vol disco glam, bitchy dialogen, bevreemdende widescreen-fotografie en extravagante kostuums. Al laat het relaas over het kleurrijke trio op hoge hakken dat met homofobe rednecks en verbaasde Aboriginals geconfronteerd wordt, zich ook samenvatten tot een enthousiast fellinesk carnaval op een vreemde planeet. In 1999 kreeg Stamp van Steven Soderbergh nog een prachtig eerbetoon met The Limey, maar intussen werkt hij samen met Matt Damon aan The Adjustment Bureau, een sf-thriller naar een kortverhaal van Philip K. Dick. Als Stamp niet op de set staat, durft hij ook te schrijven. Zijn debuut-roman The Night werd door de criticus van The Independent omschreven als 'as exhilarating and entertaining as a visit to the circus'. Iets wat ook geldt voor dit dragarama. (L.J.)