1 Wordt het een uitputtingsslag? Je geeft tot in de vroegte live commentaar bij de show.

Het wordt zwaar: op Canal+ presenteerde ik ook al eens, maar toen begonnen we net voor de ceremonie. Op Kanaaltwee starten we al vroeger met een omkaderend programma, met gasten uit de filmwereld. Recensenten natuurlijk, maar ook Willem Thijssen: ironisch genoeg de nobele onbekende in ons gezelschap, maar hij is wel de enige Belg - een vervlaamste Hollander - met twee oscars. Thijssen is de producent van Een Griekse Tragedie en van de Nederlands-Engelse animatiefilm Vader&Dochter. Hij brengt de beeldjes mee: dat wordt wellicht mijn enige kans om ooit een oscar vast te houde...

Het wordt zwaar: op Canal+ presenteerde ik ook al eens, maar toen begonnen we net voor de ceremonie. Op Kanaaltwee starten we al vroeger met een omkaderend programma, met gasten uit de filmwereld. Recensenten natuurlijk, maar ook Willem Thijssen: ironisch genoeg de nobele onbekende in ons gezelschap, maar hij is wel de enige Belg - een vervlaamste Hollander - met twee oscars. Thijssen is de producent van Een Griekse Tragedie en van de Nederlands-Engelse animatiefilm Vader&Dochter. Hij brengt de beeldjes mee: dat wordt wellicht mijn enige kans om ooit een oscar vast te houden... Er is geen reden om sombermansen te zijn: ik herinner me dat No Man's Land in 2001 uit de enveloppe kwam terwijl iedereen op publiekstreffer Le Fabuleux Destin d' Amélie Poulain had gerekend. Oscar houdt nu eenmaal van verrassingen. Daar wil ik mijn hand niet voor in het vuur steken: net als de BAFTA's staan de oscars vaak borg voor een spektakel met onverwachte wendingen. Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat Peter Jackson een bekroning verdient. Mijn prognose is daarom dat The Return of The King dit jaar zeker de oscars voor beste film én beste regie wint, en niet enkel de 'technische oscars', zoals vorig jaar. Oh, maar dat is dit jaar wél het geval. Zaterdag brengen we eigentijdse films als The Unforgiven of The Cider House Rules, maar evengoed klassiekers als The Wizard of Oz en Cool Hand Luke, omdat die films niets van hun pluimen zijn verloren. Ach ja... Sean Penn - een uitstekend acteur - is natuurlijk erg begaan met zijn imago. En om dat imago hoog te houden, is het cooler te beweren dat die oscars aan je reet kunnen roesten. Ik betwijfel dat die delay zijn nut zal bewijzen. Als de boel helemaal om zeep gaat, zal men wel beslissen om uit de ether te gaan, maar ik denk dat de producers daar zelf ook niet zo gebrand op zijn. Onze uitzending loopt trouwens gelijk met die in de Verenigde Staten, dus wat daar te zien is, wordt niet opnieuw gefilterd. Dat moet je met een korreltje zout nemen. De Globes hebben hun naam vooral besmeurd in de jaren tachtig, toen ze godbetert Pia Zadora uitriepen tot meest beloftevolle actrice. (lacht) Maar ik geloof niet dat de lofbetuigingen evenredig zijn aan de promotiekosten en de rijkelijk vloeiende champagne. Ik heb nog niet alle genomineerde films kunnen bekijken. Persoonlijk vond ik 2003 een interessant jaar, zij het zonder echte uitschieters. Wat mij verbaast, is dat Quentin Tarantino's Kill Bill geen nominaties kreeg, terwijl die film toch minstens in een aantal technische categorieën had gekund. Mystic River mag gerust winnen in de categorie beste film, maar het is nu eenmaal de beurt aan Peter Jackson. Als beste acteur kies ik Bill Murray omdat Lost in Translation dan wel een komedie is, maar hij géén evidente komische rol speelt. Bij buitenlandse film wordt het Twin Sisters ofte De Tweeling, een aangrijpende maar ondergewaardeerde Nederlandse film. l Gunter Van Assche'VAN MIJ MAG 'MYSTIC RIVER' GERUST DE OSCAR VOOR BESTE FILM KRIJGEN, MAAR HET IS NU EENMAAL DE BEURT AAN PETER JACKSON EN ZIJN RINGS-TRILOGIE.'