KanaalTwee brengt een Oscarmarathon: vanaf zaterdagavond staan er oscarwinnende films op het programma, zondag komt de uitreiking rechtstreeks op het scherm. Jan Verheyen levert, samen met enkele gasten, commentaar (Vanaf zaterdag 28/2 – 20.45 Kanaaltwee). DOOR GUNTER VAN ASSCHE

1 Wordt het een uitputtingsslag? Je geeft tot in de vroegte live commentaar bij de show.

Het wordt zwaar: op Canal+ presenteerde ik ook al eens, maar toen begonnen we net voor de ceremonie. Op Kanaaltwee starten we al vroeger met een omkaderend programma, met gasten uit de filmwereld. Recensenten natuurlijk, maar ook Willem Thijssen: ironisch genoeg de nobele onbekende in ons gezelschap, maar hij is wel de enige Belg – een vervlaamste Hollander – met twee oscars. Thijssen is de producent van Een Griekse Tragedie en van de Nederlands-Engelse animatiefilm Vader&Dochter. Hij brengt de beeldjes mee: dat wordt wellicht mijn enige kans om ooit een oscar vast te houden…

2 Over Belgen gesproken: kan ‘Les Triplettes de Belleville’ ‘Finding Nemo’ verslaan?

Er is geen reden om sombermansen te zijn: ik herinner me dat No Man’s Land in 2001 uit de enveloppe kwam terwijl iedereen op publiekstreffer Le Fabuleux Destin d’ Amélie Poulain had gerekend. Oscar houdt nu eenmaal van verrassingen.

3 Echt? ‘The Return of The King’ kreeg elf nominaties, ‘Master&Commander’ tien en ‘Seabiscuit’ zeven. De grote winnaars lijken me bekend.

Daar wil ik mijn hand niet voor in het vuur steken: net als de BAFTA’s staan de oscars vaak borg voor een spektakel met onverwachte wendingen.

4 De Rings-trilogie is ondertussen goed voor dertig nominaties. Maar vorig jaar viel het dik tegen.

Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat Peter Jackson een bekroning verdient. Mijn prognose is daarom dat The Return of The King dit jaar zeker de oscars voor beste film én beste regie wint, en niet enkel de ’technische oscars’, zoals vorig jaar.

5 Kanaaltwee zond enkele jaren terug al een selectie uit van oscarwinnaars. Dat waren altijd erg recente films. Waarom geen klassiekers?

Oh, maar dat is dit jaar wél het geval. Zaterdag brengen we eigentijdse films als The Unforgiven of The Cider House Rules, maar evengoed klassiekers als The Wizard of Oz en Cool Hand Luke, omdat die films niets van hun pluimen zijn verloren.

6 Sean Penn vindt de oscars vernederend. Hij is nu voor de vierde keer op rij genomineerd en even vaak zal hij verstek laten gaan.

Ach ja… Sean Penn – een uitstekend acteur – is natuurlijk erg begaan met zijn imago. En om dat imago hoog te houden, is het cooler te beweren dat die oscars aan je reet kunnen roesten.

7 Door de stunt van Janet Jackson wordt de ceremonie met vijf seconden vertraging uitgezonden. De scherpste kantjes zijn dus op voorhand afgevijld. Is de lol er dan niet af?

Ik betwijfel dat die delay zijn nut zal bewijzen. Als de boel helemaal om zeep gaat, zal men wel beslissen om uit de ether te gaan, maar ik denk dat de producers daar zelf ook niet zo gebrand op zijn. Onze uitzending loopt trouwens gelijk met die in de Verenigde Staten, dus wat daar te zien is, wordt niet opnieuw gefilterd.

8 De Golden Globes zijn zowat een prelude voor de oscars. Onlangs toonde de documentaire ‘Hollywood’s Little Secrets’ het ware belang van de Globes aan: ‘It’s all about who kisses butt best.’

Dat moet je met een korreltje zout nemen. De Globes hebben hun naam vooral besmeurd in de jaren tachtig, toen ze godbetert Pia Zadora uitriepen tot meest beloftevolle actrice. (lacht) Maar ik geloof niet dat de lofbetuigingen evenredig zijn aan de promotiekosten en de rijkelijk vloeiende champagne.

9 Welke films zijn dit jaar schandelijk over het hoofd gezien?

Ik heb nog niet alle genomineerde films kunnen bekijken. Persoonlijk vond ik 2003 een interessant jaar, zij het zonder echte uitschieters. Wat mij verbaast, is dat Quentin Tarantino’s Kill Bill geen nominaties kreeg, terwijl die film toch minstens in een aantal technische categorieën had gekund.

10 Kruis je de vingers voor bepaalde genomineerden?

Mystic River mag gerust winnen in de categorie beste film, maar het is nu eenmaal de beurt aan Peter Jackson. Als beste acteur kies ik Bill Murray omdat Lost in Translation dan wel een komedie is, maar hij géén evidente komische rol speelt. Bij buitenlandse film wordt het Twin Sisters ofte De Tweeling, een aangrijpende maar ondergewaardeerde Nederlandse film. l

Gunter Van Assche

‘VAN MIJ MAG ‘MYSTIC RIVER’ GERUST DE OSCAR VOOR BESTE FILM KRIJGEN, MAAR HET IS NU EENMAAL DE BEURT AAN PETER JACKSON EN ZIJN RINGS-TRILOGIE.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content