Hercules & Love Affair DFA/EMI
...

Hercules & Love Affair DFA/EMI 'I feel the same way about disco as I do about herpes', schreef de beruchte Hunter S. Thompson eind jaren zeventig. Disco was toen al ten prooi gevallen aan de commercie. Een muzikale parodie, geridiculiseerd en in de uitverkoop gezet - denk Saturday Night Fever, The Village People en Baccara. Vóór de komst van John Travolta was disco nochtans niet minder dan een bevrijdingsbeweging, een subcultuur met oorsprong in de door zwarten en latino's gedomineerde homogemeenschap van New York. Deejays als Larry Levan werden als halfgoden aanbeden in illustere danstempels als Paradise Garage en Galaxy 21. De muziek - een opzwepende melange van funk, soul en al zijn bastaardvormen - ademde decadentie, euforie en hedonisme. In Chicago startte ene Frankie Knuckles in zijn thuisclub The Warehouse een gelijkaardige beweging: house music. Het is in die wonderjaren van de disco en house dat Andy Butler zijn inspiratie ging zoeken. Butler is de creatieve spil van het bijzonder transgender New Yorkse collectief Hercules & Love Affair (met in zijn rangen een transseksueel, een androgyne lesbienne en de geslachtelijk al even verwarde Antony van the Johnsons), dat zopas het eerste essentiële dancealbum van 2008 afleverde. Zoals producer Giorgio Moroder een muze en klankbord vond in Donna 'I Feel Love' Summer, rekent Butler vooral op Antony Hegarty om zijn songs van het nodige divagehalte te voorzien. Een geslaagd huwelijk, zo blijkt. De single Blind kent u al - een aanstekelijke meezinger, voortgejaagd door percussie en een wiegende baslijn. Verder kreunt Antony ook het op hitsige blazers en frivole strijkers steunende Hercules Theme naar een hoogtepunt. Time Will is dan weer melancholische synthpop à la Yazoo en het funky Raise Me Up lijkt zo weggelopen uit Studio 54. De transseksuele zangeres Nomi, nog zo'n misfit uit de underground van NYC, neemt dan weer het voortouw op You Belong - een onversneden brok Chicagohouse die refereert aan Good Life van Inner City. Aah, de zoete wraak van de disco! En dan hebben we nog niks gezegd over het koel-verleidelijke Athene (ESG meets Blondie) en de speelse finale True False/Fake Real, een herinnering aan de stadsjungle zoals Kid Creole & The Coconuts die ooit belichaamden. Hercules en zijn liaisons amoureuses, ook voor wie niet de Griekse beginselen is toegedaan een aanrader. DownloadtipS Hercules Theme Blind You BelongJonas Boel