Jurassic Park

Je verbeelding is de enige grens, zei Steven Spielberg toen hij hem Michael Crichtons boek overhandigde. Elke ambitieuze schrijver zou zich in die vrijheid verliezen, Koepp zorgde dat het monsterlijke park bezocht werd door mensen van vlees en bloed. Niet gek dat Spielberg steeds weer bij hem aanklopt als hij blockbusterverhalen als de Indiana Jones-films en War of the Worlds met de beide voetjes op de grond wil houden.
...

Je verbeelding is de enige grens, zei Steven Spielberg toen hij hem Michael Crichtons boek overhandigde. Elke ambitieuze schrijver zou zich in die vrijheid verliezen, Koepp zorgde dat het monsterlijke park bezocht werd door mensen van vlees en bloed. Niet gek dat Spielberg steeds weer bij hem aanklopt als hij blockbusterverhalen als de Indiana Jones-films en War of the Worlds met de beide voetjes op de grond wil houden. Met deze noir schreef Koepp een ode aan de gangsterfilms uit de jaren 1930, iets wat Brian De Palma, tevens de regisseur van Scarface, wel kon smaken. Tussen al de fuck yous door borrelt er zelfs vriendschap op. De Palma blikte met Koepp later nog Mission: Impossible en Snake Eyes in. Een scenario schrijven is één ding, het verfilmen nog iets anders. Als regisseur tekende Koepp vooral voor flops. Met Stir of Echoes (waarin spoken op Kevin Bacon jagen) maakte hij wel een goede beurt. Koepp plant trouwens opnieuw een horrorfilm met Bacon. Of hij daarmee de gigantische misser van de Johnny Depp-komedie Mortdecai kan goedmaken, valt 'Jij moet dringend in therapie', zei Koepp tegen de depressieve Andrew Kevin Walker toen die hem vroeg zijn scenario voor Se7en te lezen. In plaats van hem naar een instelling te verwijzen speelde Koepp het scenario door aan zijn agent, die er de jonge David Fincher aan koppelde. Enkele jaren later schrijft Koepp zelf een script voor de Fight Club-cineast: Panic Room. Daarvoor ontving hij een slordige 4 miljoen dollar, een deal die hem een van Hollywoods best betaalde scenaristen maakte. Rond Koepp ontstond zo'n buzz dat Disney bijna 3 miljoen veil had voor een romcomscenario met een mysterieuze deeltjesversneller, een fysicus en een politieagente in de hoofdrol. Het werd een van de duurste niet verfilmde spec scripts (spontaan aangeboden scenario's) ooit. Wedden dat Netflix dit ooit vanonder het stof haalt? Nog vóór regisseur Sam Raimi aan boord kwam, had Koepp de rode draad in het web van Marvels Spinnemans al gevonden. Net zoals bij Jurassic Park boorde hij recht naar het hart van het bronmateriaal: Peter Parker, de onzekere puber achter de superheld.