Van 3 tot en met 10 oktober 2020 vindt de eerste editie van Antwerp International Film Festival Belgium plaats (AIFFB). Althans, zo staat het te lezen op FilmFreeway, de belangrijkste portaalsite voor filmmakers die hun werk willen inschrijven voor festivals. Wie een film wil indienen van meer dan dertig minuten, betaalt 65 tot 75 dollar (58 tot 67 euro) inschrijvingsgeld, afhankelijk van tegen welke deadline hij zich wil inschrijven. Een kortfilm kost je tussen 45 en 55 dollar (40 en 49 euro).
...

Van 3 tot en met 10 oktober 2020 vindt de eerste editie van Antwerp International Film Festival Belgium plaats (AIFFB). Althans, zo staat het te lezen op FilmFreeway, de belangrijkste portaalsite voor filmmakers die hun werk willen inschrijven voor festivals. Wie een film wil indienen van meer dan dertig minuten, betaalt 65 tot 75 dollar (58 tot 67 euro) inschrijvingsgeld, afhankelijk van tegen welke deadline hij zich wil inschrijven. Een kortfilm kost je tussen 45 en 55 dollar (40 en 49 euro). Voor de eerste editie rekent de organisatie daarmee goed door. Ter illustratie: wie een documentaire van langer dan vijftig minuten binnen de deadline wil indienen bij Docville, het Leuvense festival waarvan de winnaar in de running komt voor de Oscars, is daar niet meer dan 25 dollar (22 euro) voor kwijt. Je werk inzenden voor Film Fest Gent, een gevestigde waarde die dit jaar aan zijn 46ste editie toe is, maakt je 50 euro lichter. Het Gentse festival vindt trouwens ook altijd begin oktober plaats en zou dus volgend jaar bijna zeker overlappen met het AIFFB.Voor alle duidelijkheid: dit gaat níet over het vorige maand gelanceerde International Film Festival Antwerp (Iffa.), dat in maart 2020 voor het eerst zal plaatsvinden en focust op diversiteit. Wanneer we organisator Ben Geysen contacteren, vraagt hij tijd om navraag te doen en antwoordt hij een paar uur later formeel: 'Hier hebben wij geen uitstaans mee. We hebben niemand in onze omgeving erover horen vertellen en hebben geen idee wie erachter zit.' Zo stelt Raf Geusens, de co-programmator van het Razor Reel Festival in Brugge die op Twitter melding maakte van het AIFFB, er vragen bij dat er over het nieuwe festival nog niet gecommuniceerd is. Ook Dave Mestdach, chef film van Knack Focus, valt uit de lucht. Er is geen Facebookpagina, geen Twitteraccount en geen Instagrampagina. De website bestaat uit niet meer dan een vage Engelse tekst en wat toeristische foto's van Antwerpen, zonder vermelding van datum of plaats. En dan is er nog de locatie van het festival. Het adres waar het volgens FilmFreeway plaatsvindt, is Molenbergstraat 9-11 in Antwerpen, waar volgens Google Maps enkel een vestiging van Quality Hotel gelegen is. Een telefoontje naar de receptie leert ons dat daar niemand op de hoogte is van een mogelijk evenement in oktober volgend jaar. Dan is er nog het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat onder meer subsidies uitreikt aan filmfestivals, maar ook daar weten ze van niets. Wanneer we aan Christian De Schutter, chef promotie van het VAF, uitleggen hoe het festival aan de man wordt gebracht en hoe de website eruitziet, zegt hij dat alles erop wijst dat het festival 'nep' is. 'Dat is geen nieuw fenomeen', vertelt De Schutter. 'Vaak worden zulke festivals georganiseerd in steden waar al een sterk filmfestival is, in de hoop om jonge filmmakers in de val te lokken die bot vangen bij gevestigde organisaties.' Nepfilmfestivals zijn inderdaad al langer dan vandaag een discussiepunt in de filmindustrie. Zo schreef auteur en cineast Claire J. Harris, op IMDb onder meer benoemd als de regisseur van Zelos, vorige maand nog op Medium hoe ze in de val van zo'n festival in Nice was getrapt. Ze schrijft onder meer over het hotel buiten de stad waar het evenement plaatsvond en hoe er amper vier mensen in de zaal zaten bij de screening van haar film - 'drie ervan waren vrienden die ik de dag ervoor had gemaakt'. Wie het Nice International Film Festival googelt, kan inderdaad vaststellen dat de prijs voor Beste Actrice in een Bijrol naar iemand uit de cast van Zelos is gegaan. Nog wat verder googelen leert ons dat achter het Nice International Film Festival een koepelorganisatie zit, die Film Fest International heet. De naam van een consultant voor die organisatie, Maggie Anwer, duikt ook op als organisator van het AIFFB op FilmFreeway. Rodrigo Rayón, die zichzelf op LinkedIn eventcoördinator voor Film Fest International noemt, staat dan weer als technical support van het nieuwe Antwerpse event aangegeven. Zowel Ben Geysen (Iffa.) als Christian De Schutter (VAF) hebben zich voorgenomen om de zaak op te volgen. De organisatie van het nieuwe festival, of alleszins de mensen wier naam op FilmFreeway staat, hebben we op verschillende manieren geprobeerd te contacteren, maar zij zijn voorlopig niet bereikbaar voor commentaar.