Patrick Duynslaegher - artistiek directeur Film Fest Gent


...

'Dat er films gemaakt worden die alleen maar op streamingplatformen vertoond worden, is gewoon de realiteit. Cannes is het grootste en belangrijkste filmfestival ter wereld, het is maar logisch en goed dat het openstaat voor die nieuwe vormen van cinemabeleving. Mochten wij bij Film Fest Gent een Netflixfilm in première kunnen tonen, ik zou het meteen doen. De discussie over tv-producties op filmfestivals is overigens niet nieuw. De klompenboom van Ermanno Olmi en Padre padrone van de Taviani-broers, beide tv-producties uit de jaren 70, hebben de Gouden Palm gewonnen. Wat ik in deze discussie mis, is wát er vertoond wordt. Er worden voor televisie vaak films gemaakt die evenwaardig zijn aan die voor de bioscopen. En het is ook niet zo dat Netflix nu plots álle films gaat produceren: het gaat om twee films in de Cannes-competitie.' 'Dat Cannes tv-producties selecteert, stoort mij niet. Dat je nieuw werk van Jane Campion wilt tonen, een van de topartiesten in de cinema van vandaag, begrijp ik ook. Het is maar logisch dat Cannes naar hoogwaardige kwaliteit in première zoekt. Als de tv-wereld ook prima films gaat maken, en die exclusief voor de eigen platformen gaat houden, zullen de bioscopen daar mijns inziens ook niet veel last van hebben. We moeten onze borst natmaken, ja. Er verandert veel in de cinema vandaag, maar sommige van mijn collega's denken dat je alleen maar speelfilms kunt vertonen in de bioscoop. Wij brengen ook documentaires, kortfilms, zelfs amateurproducties in de zalen, heel vaak zelfs. De bioscoop is de kerk van vandaag geworden, een plek waar mensen in groep audiovisuele dingen kunnen beleven.' 'Netflix onttrekt zich aan de filmmarkt door alles op zijn eigen platform te zetten. Ik hoor producenten, zowel Belgische als Nederlandse, zeggen dat ze wereldwijd een deal met Netflix kunnen krijgen. Fantastisch, maar ik denk dat er uiteindelijk heel weinig zijn die zulke overeenkomsten kunnen sluiten. Netflix koopt selectief, niet op basis van kwaliteit, maar van algoritmes. Zakelijk begrijp ik dat, als filmliefhebber betreur ik het. Ik ben meer fan van het Amazon-model, dat films wél nog in de bioscoop gaat uitbrengen. Amazon heeft ook een ander team, echte filmmensen. Verder zie ik geen graten in het selecteren van tv-series voor Cannes, als het festival zich beperkt tot de absolute top. En als ik over het beste van het beste spreek, kom ik niet veel verder dan een zestal internationale series.'